۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۹۶۹ ۰۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ دسته: انرژی
۰

روسیه اصلی‌ترین تأمین کننده گاز اتحادیه اروپاست. آمریکا قصد دارد با محدود کردن صادرات گاز روسیه به اروپا بر میزان صادرات گاز مایع خود به اروپا بیفزاید اما کارشناسان معتقدند آمریکا نمیتواند نقش روسیه در تأمین گاز اروپا را با چالش جدی مواجه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه سالانه مقادیر قابل توجهی گاز به اتحادیه اروپا صادر میکند و از این منظر نقشی اساسی در تأمین انرژی اتحادیه اروپا دارد. این مسئله موجب شده است اتحادیه اروپا در تأمین انرژی به روسیه وابسته باشد. در این میان آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی سعی دارند از وابستگی اتحادیه اروپا به روسیه بکاهند و واردات گاز مایع از آمریکا و دیگر کشورهای تولید کننده گاز مایع یکی از اقدامات مد نظر این کشورهاست.

هفته اخیر آمریکا بازهم پیش نویس جدیدی به منظور تحریم روسیه تهیه کرده که ممکن است در آینده نزدیک به صورت قانونی به تصویب برسد. طبق ادعای قانون گذاران آمریکایی بهانه تحریم‌های جدید روسیه، دخالت این کشور در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اواخر سال گذشته میلادی بوده است.

در این تحریم تصریح شده که هدف اصلی تحریم‌های جدید آسیب رساندن و مختل نمودن بخش‌های اصلی اقتصاد روسیه همچون معدن، فلزات، کشتی رانی، راه آهن و بخش انرژی است. یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد روسیه بخش انرژی این کشور است و تحریم‌های جدید سرمایه‌گذاری در بخش انرژی روسیه را مورد هدف قرار داده است. یکی از اهداف آمریکا از وضع تحریم علیه بخش انرژی روسیه محدود نمودن تولید و صادرات انرژی و به طور خاص گاز روسیه به اتحادیه اروپاست.

به طور خاص تحریم‌های جدید محدودیت‌هایی را در تأمین مالی شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز روسیه در نظر گرفته است. علاوه بر این در تحریم‌های جدید رویکرد تحریم‌های ثانویه نیز علیه شرکت‌های نفت و گاز روسیه اعمال شده است. به طوریکه در متن تحریم‌های جدید ذکر شده که اگر شرکتی بخواهد در تأمین مالی خطوط لوله روسیه سرمایه‌گذاری کند و یا خدمات، فناوری‌ها و یا اطلاعاتی را به شرکت‌های بخش انرژی روسیه در اجرای پروژه‌های نفتی و گازی ارائه دهد، این شرکت نیز مورد تحریم آمریکا قرار خواهد گرفت.

کشورهای آلمان و اتریش دو مشتری بزرگ گاز روسیه در بین کشورهای اروپایی هستند. به همین دلیل زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان و کریستین کرن، صدر اعظم اتریش وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه را مورد انتقاد قرار داده‌اند. وزیر خارجه آلمان و صدر اعظم اتریش صریحا اعلام کرده اند که دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تنها بهانه وضع تحریم‌های جدید است و هدف آمریکا از این تحریم‌ها محدود نمودن صادرات گاز روسیه به بازار اتحادیه اروپا و در مقابل افزایش صادرات گاز مایع آمریکا به اروپاست.

رئیس اتحادیه صنایع نفت و گاز روسیه نیز نسبت به وضع تحریم‌های جدید واکنش نشان داده و اعلام کرده است چنانچه تحریم‌هایی که پیش از این توسط آمریکا علیه بخش انرژی روسیه وضع شده بود نتوانستند به خللی در برنامه‌های بخش انرژی روسیه ایجاد کنند، تحریم‌های جدید نیز تأثیری بر فعالیت‌های شرکت‌های روسی نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه صنایع نفت و گاز روسیه در این خصوص گفته است: «تحریم‌های جدید تأثیری بر میزان تولید و استخراج نفت و گاز روسیه نخواهد داشت. در سال‌های اخیر استخراج نفت و گاز روسیه افزایش چشمگیری داشته و شرکت‌های زیادی از کشورهای مختلف – آمریکا، ایتالیا، آلمان و دیگر کشورها – در این زمینه با روسیه همکاری می‌کنند. تحریم‌ها از همان ابتدا نتوانست تأثیری بر کسب و کار شرکت‌های نفتی روسیه داشته باشد به طوریکه حتی شرکت‌های آمریکایی اکنون با شرکت‌های روسی در این زمینه همکاری دارند. شرکت‌های آلمانی فعال در این حوزه نیز اکنون با تحریم‌های جدید آمریکا مخالفت کرده‌اند. منافع مشترک موجود بین روسیه و دیگر کشورهای اروپایی در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است و به همین دلیل تحریم‌های جدید آمریکا نمیتواند تأثیری در بر کارکرد شرکت‌های روسی داشته باشد.»

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه نمیتواند تأثیری در نقش این کشور در بازار گاز اتحادیه اروپا داشته باشد. آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا برای صادرات گاز مایع خود به کشورهای اروپایی شرایط را مهیا نمایند و از بازار انرژی اروپا سهمی برای خود تدارک ببینند. اما کارشناسان معتقدند حتی در آینده نیز بعید به نظر میرسد که گاز مایع آمریکا بتواند از نظر قیمتی با گاز طبیعی روسیه در بازار اروپا رقابت نماید.

روسیه خطوط لوله جدیدی همچون نورد استریم ۲ و تورکیش استریم را برای افزایش صادرات گاز به اتحادیه اروپا در نظر دارد که در آینده نزدیک ساخته خواهند شد. در این صورت میزان صادرات گاز روسیه به اروپا به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت و سهم روسیه از بازار گاز اروپا بیش از پیش خواهد شد.

آمریکا سال‌هاست بر اهمیت راهبردی واردات گاز مایع توسط کشورهای اروپایی به منظور کاهش وابستگی به روسیه تأکید دارد و در این راستا اقدامات متعددی انجام داده است. در همین راستا اولین محموله گاز مایع آمریکا ابتدای ماه جاری میلادی به لهستان رسیده است. با اینحال قیمت بالای انتقال گاز مایع از آمریکا به اروپا موجب شده تداوم این روند به سرمایه‌گذاری زیادی از سوی کشورهای اروپایی نیاز داشته باشد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.