۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۳۳۱ ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ دسته: انرژی
۰

سید علی مرتضوی کارشناس حوزه سیاست‌گذاری انرژی با اشاره به مدل جدید اعطای مشروط مشوق‌های مالیاتی و اثرات آن در ترغیب صنایع به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت گفت: سرمایه‌گذاری صنایع در زمینه تحقیق و توسعه به صورت اعتبار مالیاتی به آن‌ها بازخواهد گشت و بدین ترتیب، دولت با اصلاح هدفمند مشوق‌های مالیاتی، علاوه بر حمایت از تولید، از تکمیل زنجیره ارزش حمایت خواهد کرد.

سید علی مرتضوی کارشناس حوزه سیاست‌گذاری انرژی در رابطه با لزوم اصلاح وضعیت صنعتی کشور با هدایت منابع و تسهیل سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و نحوه اعطای مشوق مالیاتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: حمایت‌هایی که تا الان از صنایع داشته‌ایم، نتوانسته است ما را به هدف نهایی مبنی بر توسعه‌ زنجیره‌ ارزش محصولات و افزایش ارزآوری برای کشور برساند. به طوری که در حال حاضر تبدیل به یکی از بزرگ ترین واردکنندگان محصولات نهایی و صادرکنندگان مواد خام و نیمه خام در جهان شده‌ایم.

اعطای مشروط مشوق مالیاتی به صنایع بزرگ در طول برنامه هفتم توسعه

مرتضوی افزود: صنایع ما در شرایط بدی رشد یافته‌اند به طوری که برای رقابت در بازارهای جهانی آماده نشده‌اند و تاب‌آوری پایینی دارند. زیرا به حمایت‌های غیرمشروط و غیرزمان دار وابسته هستند. به طور مثال، الان اگر به پتروشیمی‌های کشور خوراک با قیمت پایین ندهیم، تولید برایشان صرفه‌ اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی به اعطای حمایت در بخش یارانه‌های انرژی ارزان به پتروشیمی‌ها به صورت غیرمشروط و غیر زمان‌دار می‌پردازیم و در نهایت آن‌ها محصولات خام و نیمه خام را صادر می‌کنند. این رویکرد علاوه بر تقویت خام‌فروشی و توسعه رانتی صنایع، در زمینه استفاده صحیح از منابع نیز کشور را درگیر خواهد کرد. در کنار بحث یارانه‌‌های انرژی، حمایت مهم دیگر دولت از بخش مولد اقتصاد، اعطای مشوق‌های مالیاتی است که تاکنون به مانند مسیر طی شده در بخش یارانه‌های انرژی به صورت کامل بدون قید و شرط پرداخت می‌شد؛ اما بعد از قانون جهش تولید دانش‌بنیان، دولت تصمیم گرفته است که مشوق‌های مالیاتی را به صورت هدفمند در اختیار صنعت کشور قرار دهد تا زین پس به ازای هزینه‌کرد در حوزه تحقیق و توسعه مرتبط با بومی‌سازی فناوری یا تکمیل زنجیره ارزش، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به صنایع تعلق گیرد.

مدل جدید حمایت‌های دولت از بخش مولد اقتصاد

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری انرژی با اشاره به مدل جدید اعطای مشروط مشوق‌های مالیاتی و اثرات آن در ترغیب صنایع به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت گفت: سرمایه‌گذاری صنایع در زمینه تحقیق و توسعه به صورت اعتبار مالیاتی به آن‌ها بازخواهد گشت و بدین ترتیب، دولت با اصلاح هدفمند مشوق‌های مالیاتی، علاوه بر حمایت از تولید، به صورت دقیق، حمایت از تکمیل زنجیره ارزش را با اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به صنایع بزرگ کشور به خصوص صنعت نفت و گاز کشور دنبال خواهد کرد.

مرتضوی در پایان گفت: مواردی که ذکر شد، لزوم در پیش گرفتن سیاست‌های هدفمند، دقیق و برنامه‌ریزی شده را در راستای اعمال حمایت‌های مشروط و مدت‌دار از صنایع و شرکت‌ها مطرح می‌کند. به طوری که ورود فناوری به صنایع در دستور کار قرار بگیرد و در نهایت توسعه‌ زنجیره‌ ارزش محصولات رخ دهد.  این مهم به جز از طریق سامان دادن به دانش‌بنیان‌ها و استفاده‌ حداکثری از توان آن‌ها به دست نمی آید. در همین راستا نیز مجلس با اصلاحات مهم در برنامه هفتم توسعه با ایجاد منابع متعدد در زمینه استفاده اکوسیستم علم و فناوری از این منابع متنوع در جهت حضور در صنعت، متولی اصلی تحقیق و توسعه صنعتی شناخته شده است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.