۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۸۵۳ ۰۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

از سال ۹۳ فردی به صورت راوی جنگ اقتصادی با کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی می رود؛ در این نوشتار با این راوی در مورد چرایی شکل گیری و موضوعات مطرح شده صحبت کرده ایم.

به گزارشمسیر اقتصاد راهیان نور واژه ای است که در سال های گذشته زیاد شنیده می شود؛ هم از تلویزیون و هم از دوستان و اطرافیان؛ برایم عجیب بود که اسمش چرا راهیان نور است و چرا هر ساله نزدیک یک میلیون نفر از تعطیلات و آسایش خود می زنند و به جای سفر شمال، گرما و گرد و غبار جنوب را انتخاب می کنند؟ مگر مناطق جنگی چه چیزی دارد؟

زمانی که با افرادی که از این سفر برگشته اند صحبت می کردم تعجبم بیشتر می شد، نه تنها از گرما و مشکلات سفر گلایه ای نداشتند بلکه از این سفر به عنوان یکی از بهترین سفرهای خود یاد می کردند.

امسال قسمت من هم شد به این سفر بروم؛ از مناطق عملیاتی مختلف بازدید کردیم و در آن جا راهیان نور برایم معنا شد؛ اما این بار نمی خواهم در مورد این ها صحبت کنم. در یکی از مناطق اتفاقی افتاد که کمی متفاوت تر از سایر اتفاقات بود و اصلا انتظار چنین چیزی را نداشتم و حتی از کسی هم در مورد آن نشنیده بودم.

با شخصی روبرو شدم که مشغول روایت گری بود؛ از جنگ و از شهدا می گفت اما مانند بقیه نبود، جذاب بود اما عادی نبود، خودش می گفت راوی جنگ اقتصادی است.

تصمیم گرفتم کمی بیشتر با او آشنا شوم و سوالاتم را از او بپرسم؛ نامش وحید عزیزی بود، می گفت با پیگیری های صورت گرفته، موضوع ستاد راهیان نور سال ۹۳ جنگ اقتصادی تعیین شده و قرار بوده راویان دفاع مقدس مابین صحبتهای خود مباحث مرتبط اقتصادی را نیز بیان کنند؛ اما زمان کافی برای آموزش راوی ها وجود نداشته است و خودش تصمیم می گیرد راوی جنگ اقتصادی را ایجاد نماید و در همان سال با دانشگاه بوعلی همدان به مناطق عملیاتی رفته و این کار را شروع کرده بود.

البته خودش می گفت که راه اندازی راوی جنگ اقتصادی خیلی هم کار ساده ای نبوده و در ابتدا نسبت به آن مقاومت وجود داشته است، که نکند به قداست مناطق لطمه بخورد و مباحث مطرح شده خسته کننده باشد؛ اما به نظر من که پای صحبت هایش نشسته بودم، نه تنها صحبت هایش به قداست مناطق لطمه نمی زد بلکه به خوبی توانسته بود با حال و هوای مناطق منطبق شده و اثر گذار باشد؛ به طوری که خودش می گفت خیلی ها در جریان این روایت ها و بحث و گفتگوی پس از آن، قانع شدند از کالای داخلی استفاده کنند و برخی هم خودشان در این زمینه فعال شده بودند.

از او پرسیدم کلاً چه محتواهایی را در این سفر ارائه می کند و او هم گفت محتوای ارائه شده در چهار حوزه است که بنا بر فرصت ارائه می شود: ۱- تبیین جنگ اقتصادی و مقایسه آن با هشت سال دفاع مقدس ۲- روایت سبک زندگی اقتصادی شهدا و رزمندگان دفاع مقدس ۳- تبیین وظیفه دانشجویان و مردم عادی در جنگ اقتصادی ۴- پاسخ به شبهات و سوالات مخاطبان در مورد وضعیت اقتصادی کشور که بازخوردهای مثبتی داشته است و دانشجویان از آن استقبال کرده اند.

خودش معتقد بود جذابترین بخش محتواییش آن جایی است که در مورد مسائل و مصارف مربوط به ازدواج برای مخاطبان صحبت می شود.

تمام این صحبت ها برایم جذاب و عجیب بود اما در بین این صحبتها، حرفی زد که من را به فکر فرو برد و برایم جالبتر بود؛ می گفت جنگ اقتصادی هم مثل جنگ نظامی کشته و اسیر و جانباز دارد.

در انتها که از یکدیگر خداحافظی می کردیم گفت که با توجه به دغدغه چندین ساله رهبری، امیدوار است که از سال های آتی موضوع اصلی همه کاروان ها اقتصاد مقاومتی باشد تا جنگ اقتصادی برای مردم به خوبی تبیین شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.