۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۸۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن تاکید بر اینکه موفقیت سامانه مودیان مالیاتی وابسته به جامعه پذیر بودن و همخوان شدن با شرایط کشور است، تاکید کرد: این سامانه در ابتدای راه است و نباید اخذ مالیات‌های دیگر از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد، معطل این سامانه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرصت‌ها و چالش‌های سامانه مودیان» روز چهارشنبه ۹ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

هدف سامانه مودیان رفع مشکلات بین مودیان و سازمان امور مالیاتی است

علی نصیری اقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در این نشست گفت: در طول سال‌های اخیر یکی از مهمترین مسائل در ارتباط مودیان از جمله اتاق بازرگانی و دیگر مودیان با سازمان امور مالیاتی، مسئله استرداد طلب‌های مالیاتی بوده است که به شکل‌های مختلف ایجاد زحمت کرده است. از طرف دیگر مودیان معتقد هستند که در حال پرداخت مالیات هستند و خصوصا شرکت‌های بورسی حساب شفافی دارند.

وی افزود: در این میان راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی با الگوگیری از کشور ترکیه در دستورکار قرار گرفت و در مجلس نیز به شکل قانونی مورد تصویب قرار گرفت. هدف این سامانه این است که با صدور فاکتور الکترونیک، ما از مبدا، اطلاعات دریافت و پرداخت مالیاتی را داشته باشیم و نیاز به ارائه اطلاعات و خوداظهاری مودیان کاهش بیابد و مشکلات در ارتباط مودیان و سازمان امور مالیاتی کاهش پیدا کند.

سامانه مودیان برای موفقیت باید جامعه پذیر باشد

نصیری اقدم ضمن اشاره اهمیت اهداف تعیین شده برای سامانه مودیان، گفت: اما سئوال این است که آیا این سامانه جامعه پذیر هست یا نه و اگر نیست آیا با الزام قانونی میتوان آن را به جامعه تحمیل کرد. در واقع مشکل اصلی این سامانه این است که باید با مختصات حاکم بر کشور همخوانی داشته باشد. اینکه کشورهایی همچون کره جنوبی یا ترکیه فاکتور الکترونیک صادر میکنند و از سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی استفاده میکنند، لزوما نمیتواند به این معنی باشد که در ایران هم این شکل از فعالیت کارآمد است. حتی در برخی کشورها از جمله ایتالیا در عمل نتوانسته‌اند با این سامانه همخوانی ایجاد کنند.

وی افزود: به طور تاریخی بسیاری از اقداماتی که در دیگر کشورها موفق بوده است در ایران جواب نداده و این نگرانی وجود دارد که درخصوص سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی و صدور فاکتور الکترونیک نیز چنین مشکلاتی تکرار شود. اگر قرار است از اقدامات دیگر کشورها الگو برداری شود لازم است کل پروسه از ابتدا تا انتها مورد توجه قرار گیرد و اگر با گاهی غیر جامع، فقط بخشی از یک پروسه بزرگ کپی برداری شود، عملیاتی شدن آن محل سئوال است. به طور خاص چنین سامانه‌هایی عمدتا در کشورهایی به طور موفق اجرایی شده است که اقتصادهای پیشرفته و جا افتاده تری دارند و فرهنگ استفاده از آن‌ها وجود دارد.

لزوم استفاده از تجربه طرح جامع مالیاتی در تکمیل سامانه مودیان

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اشاره به اینکه سابقه طرح جامع مالیاتی در کشور بیش از ۲۰ سال است، گفت: اصل بحث در سامانه جامع این است که مبتنی بر ریسک، داده‌های الکترونیک را با داده‌های خوداظهاری شده، تطبیق دهد. اما در حال حاضر این طرح بعد از سال‌ها هنوز تکمیل نشده و نتایج آن نیز به درستی مورد استفاده قرار نمیگیرد و در چنین شرایطی مطرح کردن سامانه جدید محل سئوال است.

وی افزود: من معتقد نیستم که هزینه‌های زیادی در طرح جامع مالیاتی تلف شد، بلکه بخشی از هزینه‌های جاری سازمان امور مالیاتی ذیل این طرح قرار گرفت. درخصوص سامانه مودیان نیز به مرور زمان همین شرایط درخصوص هزینه‌کردها و معافیت‌هایی که برای اجرایی شدن آن در دستورکار قرار می‌گیرد، پیاده خواهد شد. مشکل اصلی طرح جامع مالیاتی، جامعه پذیر نبودن آن بود که میتواند در سامانه مودیان مالیاتی نیز تکرار شود.

مالیات بر عایدی سرمایه نباید معطل تکمیل سامانه مودیان شود

نصیری اقدم در ادامه تاکید کرد: آنچه مسلم است اینکه حتی اگر سامانه مودیان بخواهد به درستی فعال شود، به زمان زیادی نیاز دارد و اکنون در ابتدای کار است. بنابراین فعلا نباید به دنبال این باشیم که دیگر مالیات ها از جمله مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر مجموع درآمد معطل این سامانه بماند. اجرای سامانه مودیان نیازمند اصلاحات زیادی در بخش‌های مختلف کشور از جمله در سازمان ثبت اسناد و دیگر حوزه‌هاست و از این جهت به نظر می‌رسد اجرایی شدن آن به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. مشکل دیگر اجرایی کردن این سامانه این است که به دلیل شفاف شدن و عادلانه شدن اخذ مالیات، مخالفینی دارد که در شرایط جدید باید مالیات بیشتری بپردازند و به طور حتم در مسیر اجرایی شدن آن مانع ایجاد می‌کنند یا نحوه اجرا را به نحوی تغییر می‌دهد که از مسیر اصلی منحرف شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.