۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۷۹۱ ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

هند و اتحادیه آسه‌آن از جمله شرکای مهم تجاری در جنوب و شرق آسیا محسوب می‌شوند. هند در ابتدای دهه ۲۰۰۰ یک موافقتنامه تجاری دوجانبه با این بلوک تجاری منعقد کرد و این امر به افزایش تجارت متقابل منجر شد. دهلی نو در کنار توافق تجاری با آسه‌آن، به صورت جداگانه نیز با کشورهای عضو این بلوک وارد مذاکره شده و قراردادهای همکاری امضاء کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هند تا کنون ۱۳ توافق تجارت آزاد با مهم‌ترین شرکای تجاری خود از جمله انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) به منظور تقویت روابط و تسهیل تجارت خارجی امضاء کرده است. روابط تجاری و سرمایه‌گذاری بین هند و منطقه آسه‌آن در یک دهه گذشته با توجه به رویکرد شرق‌گرایانه هند گسترش یافته است.

شروع همکاری هند و منطقه آسه‌آن از سال ۲۰۰۳

هند و آسه‌آن در سال ۲۰۰۳ و طی دومین اجلاس سران آسه‌آن چارچوب یک همکاری جامع اقتصادی را مشخص کرده و به توافقاتی رسیدند. این چارچوب پیشنهادی زمینه را برای مذاکرات بعدی و توافقات آزاد تجاری بین طرفین در خصوص تجارت کالاها، خدمات و سرمایه‌گذاری فراهم کرد. هند در همین چارچوب تا کنون دو توافق تجاری با آسه‌آن انجام داده است؛ موافقتنامه تجارت کالا بین هند و آسه‌آن و موافقتنامه تجارت خدمات و سرمایه‌گذاری بین طرفین.

تجارت دوجانبه اولویت همکاری اقتصادی هند و منطقه آسه‌آن

تجارت دوجانبه از جمله اولویت‌های اصلی همکاری اقتصادی هند و آسه‌آن بوده است. موافقتنامه تجارت کالا بین هند و آسه‌آن که در سال ۲۰۰۹ منعقد شد، در سال‌های گذشته همواره در خط مقدم تعامل تجاری این کشورها قرار داشته است.

بر اساس این موافقتنامه، کشورهای عضو آسه‌آن و هند با کاهش و حذف تدریجی عوارض بر ۷۶ درصد از کالاها و آزادسازی تعرفه‌ها برای بیش از ۹۰ درصد کالاها به توافق دست یافتند. از زمان اجرایی شدن این موافقتنامه در ژانویه ۲۰۱۰، تجارت بین هند و آسه‌آن با افزایش ۲۳ درصدی در صادرات و ۵۵ درصدی در واردات همراه بوده است.

افزایش روابط تجاری هند و آسه‌آن

منطقه آسه‌آن یکی از نقاط مورد توجه هند است؛ دو طرف از نظر فرهنگی و مذهبی تشابهات فراوانی دارند. منطقه آسه‌آن در مجاورت هند به ویژه در بخش شمال شرقی این کشور قرار دارد. روابط تجاری هند و آسه‌آن در نتیجه انعقاد توافق تجاری بین این کشورها با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده و در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار شده است.

هند در راستای استراتژی جدید خود، در کنار انعقاد توافق تجارت آزاد با بلوک تجاری آسه‌آن به صورت جداگانه نیز با کشورهای عضو این منطقه وارد مذاکره شده و به توافقات تجاری دست یافته است.

توسعه صادرات هند با انعقاد ۵ توافق تجاری دوجانبه در کمتر از یکسال

همکاری اقتصادی جامع هند و سنگاپور

هند از زمان انعقاد توافق تجاری دوجانبه با سنگاپور شاهد افزایش تجارت خود با این کشور بوده است. برای اطمینان از تجارت متوازن، دو کشور همچنین موافقت کردند که امتیازات تعرفه‌ای خود را به ۳۰ محصول دیگر گسترش داده و قوانین سهل‌گیرانه‌تری را نسبت به تجارت بین خود وضع کنند.

همکاری اقتصادی جامع هند و مالزی

در سال ۲۰۱۱ هند و مالزی یک موافقتنامه همکاری جامع اقتصادی به امضاء رساندند. در سال‌های اخیر به‌رغم بحران‌هایی مانند کرونا، هند و مالزی روابط تجاری خود را محکم‌تر کرده‌اند. تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۲۶ درصد رشد یافت؛ واردات هند از مالزی ۵.۹ میلیارد و صادرات هند به این کشور ۳.۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. توافق تجاری دوجانبه بین دو کشور منجر به این شد تا شرکت‌های مالزیایی که با روغن پالم و فرآورده‌های آن را تولید می‌کنند، به دلیل کاهش عوارض واردات در هند، سود زیادی کسب کنند.

طرح برداشت زودهنگام بین هند و تایلند

هند و تایلند طرح برداشت زودهنگام[۱] (EHS) را در سال ۲۰۰۶ به منظور شناسایی محصولات خاص برای کاهش تعرفه اجرا کردند. این طرح که پیش‌درآمدی برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین طرفین بود تا حد زیادی به عنوان معیاری برای افزایش اعتماد متقابل دو کشور عمل می‌کند و بر اساس آن کاهش تعرفه برای ۸۲ محصول از جمله میوه‌ها، مواد غذایی، جواهرات، آهن و فولاد، قطعات خودرو و کالاهای الکتریکی پیشنهاد شده است.

پی‌نوشت:

[۱] Early Harvest Scheme

منبع:

Invest India

Vietnam Plus

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.