۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۰۶۴ ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: عباس عطایی خواه
۰

بریتانیا بعد خروج از اتحادیه اروپا، برای تقویت روابط اقتصادی با دیگر کشورها به طور جدی به انعقاد توافقات تجاری دوجانبه روی آورده است. این کشور در سال ۲۰۲۲ با کشورهایی نظیر، هند، کانادا، مکزیک و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مذاکره برای دستیابی به توافق تجاری را آغاز نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر تجارت  بریتانیا در ۲۲ ژوئن از مذاکرات تجارت آزاد با کشور های شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات هست، خبر داد. انتظار می‌رود که تقاضای بلوک شورای همکاری خلیج فارس برای محصولات و خدمات بین‌المللی که معادل هفتمین بازار صادراتی بریتانیا است، تا سال ۲۰۳۵ به ۹۵۰ میلیارد دلار و تا سقف ۳۵ درصد افزایش یابد؛ که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارهای بریتانیایی ایجاد کند.

موافقت نامه تجارت آزاد بین بریتانیا و کشور های شورای همکاری خلیج فارس راه را برای افزایش سرمایه گذاری از کشور های خلیج فارس، حمایت و ایجاد شغل در سراسر کشور بریتانیا باز می‌کند. همان طور که وزیر امور خارجه بریتانیا در سفر به ریاض، با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد و مذاکراتی را در جهت موافقت نامه تجارت آزاد آغاز نمود، که انتظار می رود به یک توافق تجاری با ارزش ۱.۶ میلیارد پوندی ختم شود.

موافقت نامه تجارت آزاد با کشور های عربی، آغاز جهش اقتصادی بریتانیا

بر اساس تحلیل های دولت بریتانیا، انتظار می رود موافقت نامه تجارت آزاد با کشور های شورای همکاری خلیج فارس، حداقل ۱۶ درصد از تجارت را افزایش دهد و سالانه ۱.۶ میلیارد پوند به اقتصاد بریتانیا و ۷۵۰ میلیون دلار بر دستمز کارگران این کشور افزوده نماید. توافقنامه تجارت آزاد بریتانیا و شورای همکاری خلیج فارس مزایای قابل توجهی برای کشاورزان و تولیدکنندگان بریتانیایی خواهد داشت، زیرا کشور های خلیج فارس به شدت به مواد غذایی وارداتی وابسته هستند.

در حال حاضر برخی از کالاهای وارداتی از بریتانیا شامل غلات با تعرفه ۲۵ درصد، شکلات با ۱۵درصد، محصولات غذایی ۱۲ درصد و ماهی با ۵ درصد تعرفه وارد می‌گردد، که باعث شده است تا بریتانیا در زمینه محصولات غذایی سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار صادرات به کشور های عربی داشته باشد. انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد و کاهش تعرفه های وارداتی، می تواند افزایش چشمگیری در صادرات بریتانیا داشته باشد. این معامله همچنین به باز کردن فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری بین بریتانیا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمک می‌کند.

همان طور که شرکت های شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۷ میلیارد دلار در کشور بریتانیا سرمایه گذاری نموده اند و بالغ بر ۲۵۰۰۰ شغل در این کشور ایجاد کرده اند، عددی که در دهه گذشته سه برابر شده است. به جهت اهمیت این موضوع،یکی از صادر کنندگان مستقر در لیورپول، در مصاحبه ای با رویترز اذعان داشت که برای کسب و کار ما بسیار مهم است که با شورای همکاری خلیج فارس مرتبط شویم؛ چرا که به ما امکان می‌دهد به روش های هیجان انگیزی که هرگز فکرش را نمی کردیم به سرعت رشد کنیم.

رشد توافقنامه های دوجانبه بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا

این چهارمین مجموعه اصلی مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد است که توسط وزیر تجارت بریتانیا در سال جاری آغاز شده است، همان طور که آن ماری ترولیان، وزیر تجارت بریتانیا گفت: «امروز نقطه عطف مهم بعدی، در سال ۵ ستاره تجارت ما است؛ زیرا ما روابط نزدیک بریتانیا با خلیج فارس را تقویت می کنیم.»، از این منظر بعد خروج از اتحادیه اروپا، این کشور در یک سال توانست ۴ موافقت نامه تجارت آزاد دو جانبه را با کشور هایی نظیر هند، کانادا، مکزیک و کشور های عربی در جریان گذارد، که می تواند آینده درخشانی را برای اقتصاد و تجارت این کشور به ارمغان آورد.

منبع:رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.