۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۸۱۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

محمد قاسمی، معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه بسیاری از پروژه هایی که در قالب اقتصاد مقاومتی تعریف شده اند، اگر اقتصاد مقاومتی مطرح نشده بود نیز تعریف می شدند، گفت: بایستی نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی کشور را به نحوی اصلاح کنیم که از ابزار برنامه و بودجه برای اجرای سیاست استفاده کنیم.

محمد قاسمی، معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد  جزئیات گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش های مجلس درباره پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی را تبیین کرد.

قاسمی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۴ به ریاست معاون اول رئیس جمهور، گفت: در طی این مدت که از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی می گذرد، مجموعه مسئولین و مدیران به یک تکامل نظری در مفهوم اقتصاد مقاومتی رسیده اند. ضمن اینکه از حالت پروژه محور صرف خارج شده اند ولی هنوز فهم مشترکی از اقتصاد مقاومتی نرسیده اند.

وی درباره عملکرد مرکز پژوهش های مجلس در زمینه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی،گفت: از همان ابتدا دو ماموریت برای خود در این زمینه قائل بودیم، یکی بحث پرداختن به مفهوم دقیق سیاست ها و نظارت بر آنچه که در قوه مجریه در حال انجام است.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در خصوص گزارش تهیه شده دراین مرکز در خصوص پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی، گفت: مجموعه اطلاعاتی که در سایت فرماندهی اقتصاد مقاومتی موجود است و همچنین مجموعه مستنداتی که از سازمان برنامه و بودجه گرفته شده است در اختیار کارشناسان داخل و خارج مرکز قرار گرفته و نتیجه آن، گزارشی است که در این زمینه که مشاهده کرده اید.

وی نتیجه این گزارش را در سه بند قابل بررسی دانست و افزود: علیرغم تکامل نظری که در مسئولین به وجود آمده است باز هم با مجموعه ای از پروژه ها در مقام عمل مواجه شدیم. به این معنی که در ذیل آن ۱۲ طرح، مجموعه ای از پروژه ها تعریف شده است که به نظر می رسد با سیاست های اقتصاد مقاومتی همسطح نیستند.

قاسمی با اشاره به هدف سیاست های اقتصاد مقاومتی، یعنی بهبود و ایمنی وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم در مقابل با مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی، گفت: در وحله اول بایستی ببینیم که نقاط آسیب ما در کجا قرار دارد و سپس به راهکار برای آن ها بپردازیم؛ اگر پروژه ای دارای این هویت باشد، آن را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرده ایم. این عنصر در برخی از پروژه ها وجود دارد و در برخی نیز مشاهده نمی شود.

وی با تاکید بر این سوال که اگر اقتصاد مقاومتی مطرح نشده بود، کدام یک از این مجموعه از پروژه های انجام نمی شد، گفت: منظور ما از عنصر هویت ساز برای پروژه های، مجموعه ی کارهایی است که به دلیل حرکت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به آن ها نیاز داریم. در صورت توجه به این عنصر ضمن اینکه تعداد پروژه ها کمتر می شود، نگاه ما به پروژه ها در کنار هزاران پروژه دستگاه ها قرار نمی گیرد. باید به نحوی باید برنامه ریزی شود که هزاران پروژه سایر دستگاه ها در ذیل این ۱۲ پروژه قرار گیرد.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر این نکته که تامین مالی پروژه ها، وارد نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی نشده است، گفت: بایستی نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی کشور را به نحوی اصلاح کنیم که از ابزار برنامه و بودجه برای اجرای سیاست استفاده کنیم. در آن صورت منابع آن نیز در کنار پروژه ها قرار می گیرد به شکلی که بعد عملیاتی، اعتباری و زمانی پیدا می کند. زمانی که این سه بعد در کنار هم قرار گرفتند می توانیم به اجرا امیدوار باشیم.

وی درباره نحوه نظارت بر این پروژه ها، گفت: در ستاد فرماندهی یک سامانه مفصل و خوبی با اجزای مختلف طراحی شده است و به دستگاه ها گفته شده است که به صورت دائم و دو هفته یکبار گزارش داده شود ولی به این صورت که سامانه ای باشد که بتوان به آن رجوع  و از اطلاعات آن استفاده کرد، وجود ندارد.

قاسمی در پایان با تاکید بر اینکه از نظر ما همه پروژه ها در ذیل اقتصاد مقاومتی قرار نمی گیرد، گفت: با توجه به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، اهمیت موضوع از نظر ما، میزان ارتباط پروژه ها با عنصر هویت بخش اقتصاد مقاومتی بوده است و اینکه میزان پیشرفت پروژه ها، چه میزان بوده است در درجه اهمیت پایین تری قرار می گیرد که در گزارش ما نیز به این مسئله اشاره نشده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.