۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۰۰۹ ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید عباس عباسپور
۰

در کشورهای توسعه یافته، شرکت‌های دولتی برای تحقق ماموریت‌های اقتصادی و توسعه‌ای دولت، وظایف حاکمیتی مشخصی به عهده می‌گیرند. گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از کشورهای عضو این سازمان نشان می‌دهد شرکت‌های دولتی عمدتا در حوزه صنایع ارتباطاتی و شبکه ای‌، خدمات مالی و تاسیساتی به عنوان متصدی فعالیت می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد همانطور که در گزارش پیشین به آن اشاره شد، شرکت‌های دولتی سهم قابل توجهی در تولید و اشتغال کشورهای عضو اتحادیه (OECD) دارند و از طرفی باتوجه به صنایعی که شرکت های دولتی در آن فعالیت می‌کنند میتوان دریافت که بیشتر تمرکز بنگاه‌های اقتصادی دولت بر روی صنایع ارتباطاتی و شبکه ای است. این صنایع به دلیل انحصار طبیعی و هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری معمولا مورد استقبال بخش خصوصی قرار نمی‌گیرد.

صنایع ارتباطاتی و شبکه ای با بیشترین فراوانی بنگاه‌های دولتی

شرکت‌های دولتی به طور کلی در صنایع ارتباطاتی و شبکه‌ای بسیار متمرکز هستند.‌ بنگاه‌های حوزه مخابرات، برق و گاز، حمل و نقل و سایر تاسیسات (از جمله خدمات پستی) تقریباً نیمی‌ از کل بنگاه‌های دولتی‌ را از نظر ارزش و ۷۰ درصد کل شرکت‌های دولتی را از منظر اشتغال تشکیل می‌دهند. در میان این بخش‌ها، حوزه برق و گاز بزرگترین سهم را دارد که ۲۱ درصد کل شرکت‌های دولتی را از نظر ارزش و تقریبا ۱۰ درصد اشتغال بنگاه‌های دولتی را تشکیل می‌دهد. ‌‌

پنج کشور با سهم بزرگ در بخش برق و گاز دولتی، سرزمین‌های هند، ایتالیا، کره، نروژ و فرانسه هستند که ۶۶ درصد ارزش شرکت‌های آن‌ها را فقط همین حوزه تشکیل می‌دهد. بعد از صنایع ارتباطاتی و شبکه‌ای، بخش مالی بزرگترین قسمتی است که ۲۶ درصد کل شرکت‌های دولتی را از نظر ارزش و ۸ درصد کل شرکت‌های دولتی را از نظر اشتغال پشتیبانی می‌کند. ‌‌پنج کشور با سهم بزرگ در بخش مالی دولتی (به استثنای چین) کشورهای بریتانیا، هند، هلند، برزیل و یونان هستند که بیش از ۶۰ درصد کل شرکت‌های دولتی بخش مالی را از نظر ارزش تشکیل می‌دهند. ‌‌

بخش مهم تولیدی که شامل تولید و پالایش هیدروکربن‌ها است، از نظر ارزش ۱۱ درصد از کل شرکت‌های دولتی و از نظر اشتغال ۶ درصد را تشکیل می‌دهد. در میان تمام شرکت‌های دولتی در کشورهای عضو، بزرگترین کارفرمایان، شرکت‌هایی هستند که در بخش‌های حمل و نقل و سایر خدمات (از جمله خدمات پستی) فعالیت می‌کنند و مجموعاً ۵۷ درصد کل شرکت‌های دولتی را از طریق اشتغال تشکیل می‌دهند. ‌‌حوزه های فعالیت و میزان اشتغال در هر بخش از شرکت‌های دولتی (براساس ارزش، اشتغال و رسته شرکت) به ترتیب ذکرشده در چارت های زیر ارائه شده است.

در مقایسه با کشورهای دیگر، بنگاه‌های دولتی چین در توزیع حوزه فعالیت خود تا حدودی متفاوت هستند. ‌‌بیشترین سهم شرکت‌های دولتی چینی از نظر ارزش در بخش مالی مشاهده می‌شود (تقریباً ۶۰ درصد از کل شرکت‌های دولتی). پس از آن بخش حمل و نقل با ۹ درصد و تولید و برق و گاز با ۵ درصد قرار می‌گیرند. ‌‌از منظر اشتغال شرکت‌های دولتی در چین ۲۹ درصد از میزان اشتغال کل کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین بخش‌های تولیدی، حمل و نقل و مالی به‌ترتیب ۱۸ درصد، ۱۲ درصد و ۱۱ درصد از کل اشتغال بنگاه‌های دولتی چین را تشکیل می‌دهند. لذا صنایع ارتباطاتی و شبکه ای، اولویت دوم چین برای شرکت‌داری دولتی محسوب میشود.

سهم شرکت‌های دولتی از اشتغال عمومی

در میان کشورهای OECD، بزرگترین بخش‌های دولتی از نظر اشتغال صنعتی و خدماتی (غیر کشاورزی) متعلق به کشور نروژ با ۹.۶ درصد، سپس لتونی ۶.۷ درصد، استونی ۴.۸ درصد، مجارستان ۴.۲ درصد، فرانسه ۳.۵ درصد، فنلاند ۳.۵ درصد، جمهوری چک ۳.۴ درصد، جمهوری اسلواکی ۳.۱ درصد و ایتالیا ۳.۱ درصد می‌باشد.‌‌ این تقسیم بندی نشان می‌دهد که در کشورهای اروپای مرکزی، بخش قابل توجهی از سطح اشتغال معطوف به بنگاه‌های دولتی است.

منبع: گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با عنوان The Size and Sectoral Distribution of State-Owned Enterprises

انتهای پیام/ حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.