۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۰۹۶۸ ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید عباس عباسپور
۰

شرکت‌های دولتی در سراسر دنیا برای تحقق وظایف محوله از سوی دولت‌ها تشکیل می‌شوند. در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موسوم به OECD، دولت ها بخشی از ماموریت‌های اقتصادی مدنظر خود را از طریق این شرکت‌ها به انجام می‌رسانند. کشور چین با بیش از ۵۰ هزار شرکت دولتی به ارزش بیش از ۲۹ هزار میلیارد دلار و اشتغال بیش از ۲۰ میلیون نفر در این بنگاه‌ها، سهم زیادی از کیک اقتصاد خود را به شرکت‌های دولتی تخصیص داده است. ارزش شرکت‌های دولتی در کشورهای هند، ایتالیا و کره نیز به بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش مسیر اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان بنگاه های اقتصادی دولت یا به تعبیری شرکت های دولتی (SOE’s) عناصر مهمی محسوب می‌شوند. آن‌ها غالباً خدماتی ارائه می‌دهند که مشاغل و صنایع مختلفی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به آن وابسته‌اند. حضور در بخش حمل و نقل، خدمات عمومی‌ و تصدی امور مالی نمونه‌ای از فعالیت شرکت‌های دولتی است. همچنین این بنگاه‌ها در سطح ‌‌بین‌المللی به طور فزاینده‌ای فعال‌اند و به مثابه سفیران اقتصادی کشورها عمل می‌کنند.

کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

این سلسله گزارش یافته‌های اصلی و قابل مقایسه ‌‌بین‌المللی مربوط به بخش‌های ملی بنگاه‌ های دولتی را در ۴۰ کشور عضو اتحادیه اقتصادی OECD را ارائه می‌دهد.

‌‌کشورهای مورد بررسی آرژانتین، استرالیا، اتریش، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، هند، ایرلند، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، ژاپن، کره، لتونی، لیتوانی، مکزیک، هلند، نیوزیلند، نروژ، جمهوری خلق چین، لهستان، عربستان سعودی، جمهوری اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس،‌ ترکیه، انگلستان و ایالات متحده هستند.‌‌ کشورهای ذیل این سازمان گزارش ها و فرم هایی را نسبت به سازوکار شرکت‌های دولتی ارائه داده‌اند که نتایج این داده ها آشکار می‌سازد این بنگاه‌‌ها تا چه حد تحت قوانین و مقررات مشابهی قرار دارند.

لازم به ذکر است که در این آمارها موسساتی كه اساساً در بخش سیاست‌گذاری‌ عمومی ‌فعالند یا كاركرد اداری دارند، لحاظ نشده اند. ‌‌

ارزش و میزان اشتغال شرکت های دولتی در کشورهای مختلف جهان

کشورهای بررسی شده (به استثنای چین که ساختار بنگاه داری گسترده ای دارد) دارای سهام بنگاه‌‌های دولتی با‌ ترکیب ۲۴۶۷ شرکت با ارزش بیش از ۲.۴ هزار میلیارد دلار و اشتغال مستقیم بیش از ۹.۲ میلیون نفر می‌باشند. ‌‌تعداد شرکت‌های دولتی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، از کمتر از ۱۰ شرکت (در استرالیا اتریش، ژاپن و سوئیس) تا بیش از ۱۰۰ شرکت (در برزیل، جمهوری چک، مجارستان، هند، لیتوانی، لهستان و جمهوری اسلواکی) متغیر است.

‌‌در کشورهایی که بنگاه های اقتصادی دولت حضور نسبتاً کمرنگ تری دارند، متوسط ​​ارزش شرکت‌ها به صورت جداگانه بیشتر از کشورهایی است که تعداد شرکت‌های دولتی نسبتاً بالاتری دارند.‌‌ برای مثال ۸ شرکت دولتی ژاپن دارای ارزش متوسط ۱۰.۳ میلیارد دلار هستند در حالی که ۱۲۶ شرکت دولتی لهستان، ارزش متوسط ​​۱۲۵ میلیون دلاری دارند.

‌‌در چین، دولت مرکزی ۵۱۳۴۱ بنگاه دولتی به ارزش ۲۹.۲ تریلیون دلار دارد و بیش از ۲۰ میلیون نفر در بنگاه‌های اقتصادی دولت مشغول به کار هستند. جدول ۱ نمای کلی از اندازه و اشکال سازمانی شرکت‌های دولتی در تمام کشورهای مورد بررسی را نشان می‌دهد.

‌‌بزرگترین بخش بنگاه‌های دولتی با ارزیابی شرکت‌ها (که شامل چین نیست) در هند یافت می‌شود. ارزش شرکت‌های دولتی هند ۳۳۸.۵ میلیارد دلار است. ‌کره با ۲۱۷ میلیارد دلار و ایتالیا با ۲۱۷ میلیارد دلار این کشور را دنبال می‌کنند.

از طرفی طبق اندازه گیری‌های انجام گرفته در شاخه نیروی کار، بزرگترین بنگاه‌های دولتی در هند (با ۳. ‌‌۳ میلیون نفر)، فرانسه (حدود ۸۲۷۰۰۰ نفر)، برزیل (بیش از ۵۹۷۰۰۰ نفر)، ایالات متحده (بیش از ۵۰۰ هزار نفر) و ایتالیا (تقریباً ۵۰۰ هزار نفر) ثبت شده است. ‌

آمارها نشان می‌دهد برخلاف تصور عموم، شرکت های‌دولتی نقش مهمی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشورها دارند و بخش قابل توجهی از اشتغال عمومی را تشکیل می‌دهند. توجه به ماموریت ها و جایگاه شرکت‌های دولتی و استفاده از ظرفیت این بنگاه‌ها فرصت مغتنمی برای رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به وجود آورده است.

منبع: گزارش The Size and Sectoral Distribution of State-Owned Enterprises

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.