۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۲۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت در افتتاحیه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: در جلسه‌ای که اندکی پس از برجام با حضور مدیران دانشگاه و مسئولان وزارت امور خارجه در وزارت علوم داشتیم همه ما به عنوان دانشگاهی ابراز نگرانی کردیم که روند قبل از تحریمها تکرار شود و صنایع خریداری شوند و تحقیقات دانشگاهی کاربرد نداشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر علی احمدی رییس دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت در مراسم افتتاحیه این همایش با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۵ از سوی مقام معظم رهبری به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و نیز تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی از سوی دولت، گفت: اقدامات زیادی در این راستا در کشور انجام شده و در دانشگاه ما نیز حرکتی را دانشجویان با عنوان «شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی» آغاز کردند که برگزاری این همایش از جمله اقدامات آن است.

وی، سپس به تبیین اقدامات این دانشکده در حوزه پیشرفت و دانش بنیان اشاره کرد و گفت: وجود رشته‌های علوم انسانی در دانشگاههای فنی و مهندسی، مزیتهایی دارد که در دیگر دانشگاهها ندارد. خوشبختانه در دانشگاه ما این امکان هست که بتوانیم رشته‌های بین رشته‌ای که یک پایه تحصیلی آن، علوم انسانی و پایه دیگرش فنی و مهندسی است را ارایه دهیم.

رییس دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: در چنین رشته‌هایی نظیر مدیریت فناوری- که آمیزه دو دانش فنی و علوم انسانی است- انتقال مطلب توسط مدرسی که پایه فنی و مهندسی را درک کرده، بهتر صورت می پذیرد. ما باید بتوانیم فناوری‌های سخت را به کمک فناوری های نرم به کار بریم.

وی در پایان، ابراز امیدواری کرد برگزاری اینگونه همایشها به فعالیت‌های دیگر در حوزه پژوهش، نهادسازی و گفتمان سازی منجر شود.

در ادامه این مراسم دکتر برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه گمان نمی‌کنم در هیچ دانشگاهی نظیر دانشگاه علم و صنعت ایران، الگوی پیشرفت دانش بنیان اقتصاد مقاومتی با این شدت و قوت وجود داشته باشد، افزود: اگر بگوییم سربلندی نظام، مستلزم موفقیت اقتصاد مقاومتی است، بیراه نگفته‌ایم.

وی تاکید کرد: ما علاوه بر آنکه پیشرفت می‌خواهیم، به دنبال الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت هستیم و نمی خواهیم و نباید این دو را منفک کنیم.

دکتر برخورداری ضمن تصریح بر اینکه موفقیت اقتصاد مقاومتی، مشارکت تک تک آحاد جامعه علاوه بر دانشگاهیان را می‌طلبد، گفت: دانشگاهها به عنوان پیشروی امور، در اقتصاد مقاومتی نیز در چند وجه نقش مهم دارند. اول؛ فرهنگسازی چرا که دانشگاهها هستند که بسترهای فرهنگسازی و توسعه فرهنگ را فراهم می کنند و دوم؛ ارایه خدمت به اقتصاد مقاومتی با ایجاد اقتصاد دانش بنیان.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم اقتصاد درون‌زا داشته باشیم و بتوانیم خودمان را بی نیاز از دیگران اداره کنیم، باید اقتصادمان دانش بنیان باشد. اگر چنین شد، تولید و اقتصاد رشد می‌کند.

رییس دانشگاه علم و صنعت در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به بحث های پسابرجام گفت: در جلسه‌ای که اندکی پس از برجام، با حضور مدیران دانشگاه و مسئولان وزارت امور خارجه در وزارت علوم داشتیم همه ما به عنوان دانشگاهی ابراز نگرانی کردیم که روند قبل از تحریمها تکرار شود و صنایع، خریداری شوند و تحقیقات دانشگاهی کاربرد نداشته باشد. بنابراین پیشنهاد کردیم در بندی از قراردادها پیش بینی شود هر صنعتی می خواهد وارد کشور شود انتقال فناوری آن به دانشگاهها سپرده شود.

به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی از دبیرخانه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، این همایش با موضوع «پایش وضعیت اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ و چشم انداز سال ۱۳۹۶» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.