۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۶۳۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

چین و سوریه از تمایل بالایی در برقراری روابط تجاری-سیاسی با یکدیگر برخوردارند. روابط تجاری دو کشور که با آغاز درگیری‌های داخلی سوریه، مدت‌ها از رونق افتاده بود، با عبور از بحران داخلی، مجدداً از سر گرفته شده است. با توجه به ضرورت بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه، حضور فعال در طرح جاده ابریشم جدید چین یکی از گزینه‌های پیش روی این کشور است.

مسیر اقتصاد/ چین از جمله شرکای تجاریِ تاریخی سوریه به شمار می‌آید. سابقه مراودات تجاری دو منطقه به دوران رونق جاده ابریشم باستانی و تجارت ابریشم و ظروف چینی از شرق به غرب با مرکزیت شهر تاریخی تَدمُر، بر می‌گردد.

پس از جنگ جهانی دوم و اعلام استقلال سوریه، روابط دیپلماتیک میان دو کشور برقرار شد و باعث افزایش مبادلات تجاری میان سوریه و چین گردید، به نحوی که ارزش این مبادلات در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید.

روابط دوستانه چین و سوریه، فراتر از مسائل اقتصادی است

روابط دو کشور که به علت درگیری‌های داخلی سوریه، برای سال‌ها کاهش یافته بود، پس از عبور سوریه از بحران مقابله با گروه تروریستی داعش، مجدداً از سر گرفته شده است.

کمک‌های چین به سوریه، مواردی از قبیل ایجاد زیرساخت‌ها، تامین کالاهای مورد نیاز و نیز موارد نظامی از جمله تامین سلاح را در بر می‌گیرد.

با این حال، بخش اعظمی از حمایت چین از سوریه در سال‌های اخیر، نه در امور تجاری بلکه در مسائل دیپلماتیک بوده است. در سازمان ملل، چین در کنار روسیه به حمایت از دولت قانونی سوریه پرداخته و ۶ قطعنامه شورای امنیت علیه این کشور را وتو کرده است.

از جمله فعالیت‌های اخیر چین در راستای کمک‌های سیاسی به سوریه، اعتراض به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه سوریه بوده است. نماینده چین در سازمان ملل متحد با اشاره به مشکلات ایجاد شده بر سر راه کشورهایی مانند سوریه که در راه  مبارزه با بیماری کووید-۱۹، به علت تحریم‌های یکجانبه و ناتوانی در خرید دارو و تجهیزات، بسیار آسیب پذیر شده‌اند، خواستار لغو این تحریم‌ها شد.

جاده ابریشم جدید چین چطور می‌تواند به سوریه کمک کند؟

بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، سال گذشته در مصاحبه‌ای ضمن تاکید بر اینکه هیچ چشم‌اندازی برای حضور آمریکا در سوریه وجود ندارد، در خصوص طرح جاده ابریشم جدید چین گفت: «این طرح یک تحول راهبردی در سطح جهان محسوب می شود و چین با این طرح به دنبال افزایش نفوذ خود در کشورهاست. با این حال، نفوذ خود را همانند آمریکا از طریق تحمیل سلطه افزایش نمی‌دهد، بلکه از طریق اعتماد سازی میان دوستان و تاکید بر منافع مشترک به آن دست پیدا می‌کند».[۱]

وی در ادامه با تاکید بر رابطه دوستانه سوریه و چین، اعلام کرد که: «در مورد حضور در طرح جاده ابریشم جدید، گفتگوها با چین را آغاز کرده‌ و طرح‌هایی را در خصوص نیازهای زیربنایی سوریه، به طرف چینی ارائه داده‌ایم».

سازمان ملل متحد، میزان خسارات وارد شده به سوریه طی جنگ داخلی را بیش از ۳۸۸ میلیارد دلار برآورد کرده است[۲] و چین در حالی آمادگی خود برای کمک به سوریه را اعلام کرده است که آمریکا این کشور را مورد تحریم قرار داده و اتحادیه اروپا نیز کمک‌های مالی خود برای بازسازی سوریه را به انتقال قدرت از بشار الاسد مشروط نموده است. [۳]

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در سال ۲۰۱۸ از پرداخت یک بسته ۲۰ میلیارد دلاری به صورت وام و ۱۰۶ میلیون دلار به عنوان کمک مالی به کشورهای حوزه غرب آسیا خبر داد که مشخص نیست چه میزان آن به سوریه اختصاص دارد.

در سال  ۲۰۱۹، سفیر چین در سوریه از اعطای اتوبوس‌های جدید به این کشور و حمایت بیشتر چین از بخش حمل و نقل سوریه در آینده خبر داد.

به نظر می‌رسد چین در انتظار به پایان رسیدن کامل درگیری‌هاست تا ابعاد وسیع‌تری از سرمایه‌گذاری در سوریه را آغاز کند.

لازم به ذکر است که حضور سوریه در طرح جاده ابریشم جدید، می‌تواند به ایجاد دالان اقتصادی جدیدی در غرب آسیا منتهی گردد. این پل ارتباطی اقتصادی با ایجاد پروژه‌های زیرساختی در کشورهای ایران، عراق و سوریه شکل خواهد گرفت و نقشه زیرساخت‌های ارتباطی که از چین شروع شده و با طرح «سی‌پِک» در پاکستان ادامه پیدا کرده را کامل تر خواهد نمود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری جمهوری عربی سوریه؛ plink.ir/KvsU1

[۲]  کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای منطقه غرب آسیا؛ plink.ir/OK6pi

[۳] سایت تحلیلی بلت اند رود؛ plink.ir/79SYI

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.