۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۸۸۴ ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

گرچه کشور الجزایر به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت شمال آفریقا شناخته می‌شود، این کشور همواره با چالش کمبود عرضه فرآورده‌های نفتی در داخل مواجه بوده است. وابستگی شدید این کشور به واردات فرآورده نفتی سبب شده است ذخایر ارزی این کشور با کاهشی ۸۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ روبرو شود. در راستای کاهش این وابستگی توافقنامه‌ای جهت احداث یک پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای طی ۴ سال توسط شرکت دولتی نفت الجزایر (سوناطراک) به امضا رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور الجزایر به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا پس از کشورهای نیجریه و آنگولا، به طور متوسط روزانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در سال ۲۰۱۸ تولید کرده است. از این میزان حدودا ۶۰۰ هزار بشکه در پالایشگاه های این کشور پالایش و بخش باقی‌مانده آن به کشورهای دیگر صادر شده است.

در ماه دسامبر سال میلادی گذشته کشور الجزایر روزانه بیش از ۱ میلیون بشکه نفت خام تولید کرد که بخش اعظم آن برای صادرات به کشورهای دیگر بود. در واقع طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹، این کشور هم در تامین داخلی فرآورده‌های نفتی و هم در میزان صادرات نفت خام با کاهش روبرو بوده است.

احداث پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در الجزایر جهت تامین نیاز بازار داخل

با وجود فعالیت واحدهای پالایشگاهی کشور الجزایر، به دلیل نیاز بالای بازار داخلی به فرآورده‌های نفتی، این کشور همواره واردکننده فرآورده‌های نفتی بوده است. وابستگی بالا به واردات فرآورده‌های نفتی در کنار افت صادرات نفت خام، سبب کاهش در ذخایر ارزی الجزایر شده است به طوری که طی یک سال گذشته ذخایر ارزی این کشور در پایین‌ترین سطح ۱۰ سال گذشته، یعنی حدود ۳۰ میلیارد دلار قرار دارد. این میزان حدودا معادل یک‌ششم ذخایر ارزی این کشور در سال ۲۰۱۴ است.

در راستای کاهش واردات فرآورده‌های نفتی الجزایر، هفته گذشته توافقی برای ساخت پالایشگاه جدید این کشور با سرمایه‌گذاری ۳.۷ میلیارد دلاری در منطقه «صحرا» در شهر «حاسی مسعود»، توسط شرکت دولتی نفت الجزایر (سوناطراک) به امضا رسید که گفته می‌شود راهکاری پایدار برای تامین نیاز بازار داخل به فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین است.

شرکت سوناطراک اعلام کرده است که با تشکیل كنسرسیومی از شرکت تکنیکاس رئونیداس اسپانیا و شرکت مهندسی سامسونگ کره، این پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای را طی ۴ سال احداث می‌كند. به گفته مقامات الجزایری، این پالایشگاه توانایی تولید روزانه ۴۰ هزار بشکه بنزین و ۵۵ هزار بشکه گازوئیل را دارد و تولید نفت کوره آن نزدیک به صفر است.

به گفته مدیرعامل جدید شرکت سوناطراک، هرچند ظرفیت ۵ پالایشگاه موجود الجزایر تا حدی نیاز به فرآورده‌های نفتی در داخل کشور را تامین می‌کند، اما با توجه به عدم امکان ارتقا ظرفیت در این پالایشگاه‌ها، احداث پالایشگاه جدید جهت پاسخ به همه تقاضای موجود، جلوگیری از واردات بیشتر و کاهش ذخایر ارزی اقدامی ضروری است.

تسهیل سرمایه‌گذاری در صنعت نفت الجزایر

به گفته نماینده دولت در شرکت سوناطراک، با استفاده از قانون جدید دولت، بار مالیاتی شرکت سوناطراک و همه شرکای بین‌المللی این شرکت از ۸۵ درصد به حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد کاهش یافته است.

به این ترتیب با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و نیاز زودهنگام بازار داخلی الجزایر به فرآورده‌های نفتی، انتظار می‌رود این پروژه با سرعت مناسبی احداث شود. پیش‌بینی می‌شود با تعریف پروژه‌های بزرگ مانند همین پروژه و ورود سرمایه‌گذاران، رشد اقتصادی کشور الجزایر تا سال آینده با رشدی ۲ درصدی همراه شود.

منبع: فوربس plink.ir/aG6HS

انتهای پیامنفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.