۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۴۱۸ ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

معافیت مالیاتی هنرمندان در ایران درحالیست که بیشتر کشورهای جهان، با اخذ مالیات متناسب با هرگونه درآمد این افراد، سعی در کاهش فرار مالیاتی این قشر پردرآمد و گسترش عدالت مالیاتی در جامعه دارند. تجربه کشورهای مختلف از جمله استرالیا، هند و آمریکا نشان می‌دهد که برخورد نظام مالیاتی با این افراد تفاوتی با سایر اقشار جامعه ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در بیشتر کشورها با وجود پایه مالیات بر مجموع درآمد، هرگونه درآمد افراد مشمول مالیات می شود. هنرمندان نیز مانند سایر افراد جامعه متناسب با درآمد خود، مالیات پرداخت می کنند. همچنین با توجه به اثرگذاری بالای هنرمندان، بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران، سیاستمداران از این ظرفیت برای گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه استفاده می کنند. از سوی دیگر نیز جرایم سنگینی مانند زندان، مصادره املاک و جرایم نقدی  برای تخلفات مالیاتی در نظر گرفته شده است.

معافیت مالیاتی هنرمندان از سال ۸۱ در ایران

قانون معافیت مالیاتی هنرمندان و اصحاب فرهنگ در بهمن سال ۱۳۸۱ به تصویب رسید. طبق این قانون، درآمدهای ناشی از هر گونه فعالیت‌ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه فرهنگ، هنر، انتشارات و مطبوعات به طور کامل از مالیات معاف است.

مشکل اصلی این معافیت، کلی بودن آن است؛ به گونه ای که مطابق این قانون هم هنرمندان عادی با درآمدهای ناچیز و هم سلبریتی ها، خوانندگان و بازیگران با درآمدهای میلیاردی معاف از مالیات هستند. معافیت این دسته از هنرمندان هیچ دلیل منطقی ندارد و تنها باعث افزایش نابرابری و نارضایتی در جامعه می شود.

مالیات بر شهرت علاوه بر مالیات بر درآمد سلبریتی ها در استرالیا

در استرالیا هنرمندان نیز مانند سایر افراد با قوانین مالیات بر درآمد روبرو هستند و مالیات هرگونه درآمد ناشی از فعالیت تجاری- هنری را پرداخت می کنند.

همچنین در استرالیا اخیرا پایه مالیاتی جدیدی به نام مالیات بر شهرت (Fame Tax)، برای این گروه پردرآمد و سلبریتی وضع شده است.[۱]

در این قانون شخصیت های مشهورِ ورزشکاران و هنرمندان یعنی سلبریتی‌ها، علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد مشمول پرداخت مالیات ِدرآمدهایی هستند که از راه شهرت خود کسب می کنند.

برای مثال درآمدهایی که با استفاده از تصویر سلبریتی‌ها در تبلیغات یا بیلبوردها یا درآمدی که از طریق انتشار پست در شبکه های اجتماعی، هدایای دریافتی، پوشیدن و تبلیغ لباس هایی با برندهای خاص و… بدست می‌آید، مشمول این مالیات می شود. این قانون مالیاتی باعث می شود که جلوی فرار مالیاتی سلبریتی های ثروتمند از طریق اجاره حق استفاده از عکس خود به شخص سوم برای فرار از پراخت مالیات گرفته شود.

آمیتاباچان در صدر مالیات دهندگان هندوستان

در هندوستان هنرمندان نیز مانند سایر افراد با نرخ تصاعدی ۵ تا ۳۰ درصد از درآمدهای خود مالیات پرداخت می کنند. نظام مالیاتی مترقی هند باعث شده است که افراد با درآمد بیشتر مالیات بیشتری پرداخت کنند. برای مثال آمیتاباچان بازیگر هندی، یکی از مالیات دهندگان است که بیشترین مالیات را پرداخت می‌کند. او در سال ۲۰۱۸، ۷۰۰ میلیون روپیه مالیات پرداخت کرده که این میزان به دلیل درآمدهای فراوان کسب شده از تبلیغات است.

سلمان خان نیز یکی از بازیگران پردرآمد است. آمارها نشان می دهد که هر چند در سال اخیر تنها در ۲ فیلم بازی کرده است اما ۴۰۰ میلیون روپیه مالیات پرداخت کرده است. همچنین آکشی کومار و شاهرخ خان به ترتیب ۲۹۰ و ۲۲۰ میلیون روپیه مالیات پرداخت کرده اند.[۲]

نکته جالب توجه در مورد بازیگران هندی این است که اغلب آن ها با پرداخت مالیات خود به دولت، به مسئولیت شهروندی خود نیز به نحو احسن عمل کرده و از اقشاری هستند که بیشترین مالیات را به دولت پرداخت می کنند و فرار مالیاتی احتمالی آنها سریعا بررسی و رسانه ای می شود. به نظر می رسد همین مسئله باعث تشویق سایر مردم به پرداخت مالیات می‌شود.[۳]

حمایت هنرمندان آمریکایی از سیاست افزایش مالیات ثروتمندان

در آمریکا درآمد هنرمندان نیز مانند سایر افراد مشمول مالیات تصاعدی ۱۰ تا ۳۷ درصد می شود. همچنین هر درآمدی که توسط هنرمندان و سلبریتی ها کسب می شود به دلیل شهرت این افراد، به طور دقیق توسط سازمان مالیاتی بررسی می شود.

در آمریکا به طورکلی هنرمندان هر جایزه ای که دریافت می کنند و هر درآمدی از حق امتیاز یک اثر هنری کسب می کنند را باید در اظهارنامه های مالیاتی خود بیان کنند.

با وجود مالیات های سنگین و جرایم سرسخت فرار مالیاتی، بازهم بسیاری از هنرمندان آمریکایی از سیاست افزایش مالیات ثروتمندان حمایت کرده اند. برای مثال ویل اسمیت بازیگر آمریکایی در این رابطه گفته است: من از این ایده به شدت پشتیبانی می کنم، من هیچ مشکلی با پرداخت هر مقدار که برای پیشرفت کشورم لازم باشد ندارم. همچنین جی زد، خواننده مولتی میلیاردر آمریکایی گفته است: بیشتر افراد با وجدان و با اخلاق مشکلی با پرداخت مالیات بیشتر ندارند. من مشکلی با پرداخت مالیات بیشتر برای آموزش افراد و مبارزه با فقر ندارم. استفان کینگ، نویسنده آمریکایی هم در این رابطه، گفته که مالیات ‌های بیشتر را خواهد پرداخت و آن را یک ضرورت عملی و اخلاقی خوانده و گفته است: آن‌هایی که پول زیادی دریافت کرده‌اند باید موظف به پرداخت مالیات به همان نسبت باشند.[۴]

پینوشت:

[۱] اِی بی سی؛ plink.ir/p55DF

[۲]  اَوِیلِبِل؛   plink.ir/XqbLn

[۳] گزارش مالیات هنرمندان؛ مرکز پژوهش های مجلس؛ شماره مسلسل:۱۶۷۹۶

[۴] فاکس نیوز؛  plink.ir/wAaQV

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.