۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۷۵۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: پول و بانک، نظارت بانکی کارشناس: ابوالفضل بساکی
۰

آندریا انریا رئیس هیئت نظارت بانک مرکزی اروپا، با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین اهداف ما، بالابردن توان پیش‌بینی خود از شوک‌های مالی و اقتصادی است، افزود: به منظور رسیدن به این هدف، باید سعی کنیم میزان شفافیت عملکرد شبکه بانکی اروپا را افزایش دهیم. بر این اساس بانک مرکزی اروپا قصد دارد با استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین بانکداری، در زمینه تسهیلات‌دهی شبکه بانکی به اشخاص مرتبط و شرکت‌های زیر مجموعه خود و همچنین میزان و چگونگی بنگا‌ه‌داری بانک‌ها شفافیت بیشتری ایجاد نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ در اروپا، نظارت بر شبکه بانکی به منظور بهبود وضعیت بانک‌ها وارد مسیر جدیدی شد و این‌بار این امر با جدیت بیشتر و روش‌های موثر دنبال گشت. این تدابیر، باعث شد در مدت زمان کمی پس از بحران، عملکرد و ترازنامه شبکه بانکی در اتحادیه اروپا به سرعت بهبود یابد. بر اساس پیشرفت‌های صورت گرفته، سیستم نظارتی در اروپا در حال تبدیل شدن به یک سیستم جامع و مطلوب است.

در همین راستا آقای آندریا انریا، رئیس هیئت نظارت بانک مرکزی اروپا، در مجمع نظارت بر بانکداری بانک مرکزی اروپا، در فرانکفورت بیان کرد: با استفاده از تجارب جهانی و هم‌چنین بر اساس تجربه اتحادیه اروپا در دوران بحران مالی و بعد از آن، اکنون ما در حال نهایی کردن برنامه داخلی و جامعی برای امر نظارت بر شبکه بانکی هستیم.

شکل‌گیری سیستم پایدار نظارتی در شبکه بانکی اروپا

وی افزود: به همین منظور، در مورد یک رویکرد مشترک در امر نظارت توافق کردیم. هم‌چنین استانداردهای مطلوبی را بر اساس برنامه‌های کمیته بازل و وضعیت داخلی کشورهای اتحادیه اروپا تعریف نمودیم. ابزارها و روش‌های مورد نیاز در این زمینه را مشخص نمودیم.

رئیس هیئت نظارت بر بانک مرکزی اروپا ادامه داد: ما به یک فرآیند پایدار در امر نظارت رسیدیم و امیدواریم بر اساس آن بتوانیم به خوبی بر فعالیت شبکه بانکی نظارت کنیم و بر اساس نظارت هدفمند خود، تضمین کننده ثبات مالی در اتحادیه اروپا باشیم.

افزایش توان پیش‌بینی شوک‌های مالی و اقتصادی توسط مقام ناظر

آندریا انریا درباره برنامه‌ها و اقدامات نظارتی آینده بیان کرد: اکنون که به یک سیستم پایدار در امر نظارت رسیدیم، یکی از اهداف اصلی ما در این شرایط این است که به عنوان مقام ناظر بتوانیم توان پیش بینی خود از انواع ریسک‌ها، خطرات و شوک‌های اقتصادی که منجر به بی‌ثباتی‌های مالی می‌شود را افزایش دهیم.

وی افزود: یکی از مسیرهای اصلی ما برای رسیدن به این هدف، افزایش شفافیت در شبکه بانکی اتحادیه اروپا است.

تلاش بانک مرکزی اروپا برای افزایش شفافیت در عملکرد شبکه بانکی

این مقام مسئول در امر نظارت بر شبکه بانکی اروپا افزود: به منظور افزایش شفافیت در عملکرد بانک‌ها، روش‌ها و برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است. یکی از برنامه‌های ما جهت رسیدن به این هدف، شفافیت بیشتر در میزان تسهیلات دهی بانک‌ها به اشخاص مرتبط و شرکت‌های زیر مجموعه خود است. اینکه مشخص نماییم این تسهیلات در چه زمینه‌ای و به چه مبلغی و با چه وثیقه‌ای در اختیار افراد قرار می‌گیرد. هم‌چنین به منظور کاهش مطالبات معوق در شبکه بانکی باید نحوه و سرگذشت بازپرداخت این تسهیلات که توسط افراد و شرکت‌ها صورت می‌گیرد بیشتر مشخص شود.

وی ادامه داد: هم چنین یکی از اقدامات ما شفافیت بیشتر بر میزان بنگاه‌داری و شرکت‌داری بانک‌ها است. اینکه مشخص نماییم بانک‌ها در چه زمینه‌ای و به چه اندازه‌ای سرمایه گذاری می‌کنند و شرکت های زیر مجموعه بانک‌ها در چه حوزه‌ای فعالیت دارند. استفاده از فناوری و برنامه‌های نرم‌افزاری پیشرفته و نوین در شبکه بانکی و سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز از پیش‌شرط‌های اساسی در زمینه افزایش شفافیت در شبکه بانکی است. بنابراین به منظور بالابردن توان پیش‌بینی خود، باید سعی کنیم با انجام اقدامات نام‌برده، شفافیت در شبکه بانکی را افزایش دهیم. در این‌صورت بهتر می‌توانیم ریسک‌های مالی و غیرمالی و شوک های اقتصادی را پیش‌بینی کنیم. در این شرایط مردم و فعالان اقتصادی نیز بیشتر به ما اعتماد خواهند کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی نظارت بانکی اتحادیه اروپا

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.