۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۹۱۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

حسین پیرموذن رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان گفت: راه‌اندازی و تقویت شهرک‌های صنعتی مشترک با همسایگان مزیت‌های متعددی همچون افزایش صادرات غیرنفتی، توسعه تجارت خارجی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها را درپی دارد.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایران برای کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی، تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی است. در این میان کشورهای همسایه مهم‌ترین اهداف صادراتی ایران به شمار می‌روند و لازم است تدابیری برای تقویت روابط دوجانبه با آن‌ها در دستورکار قرار گیرد. راه‌اندازی و تقویت شهرک‌های صنعتی مشترک با همسایگان یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در تحقق این هدف مؤثر واقع شود.

تقویت «شهرک‌های صنعتی مشترک با همسایگان» زمینه‌ساز افزایش صادرات

حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: ما از تجربیات کشورهای مختلف در زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با همسایگان استفاده می‌کنیم. امیدواریم با همکاری وزارت صمت زیرساخت‌های لازم برای توسعه توانمندی واحدهای تولیدی و همچنین حمایت از خوشه‌های صنعتی در رونق‌بخشی به تولید و اشتغال فراهم آید و از این بستر برای تقویت تجارت بین‌المللی استفاده شود.

پیرموذن گفت: باید زیرساخت‌های دیگر به ویژه محورهای مواصلاتی ایمن، عیوب پایانه‌های مرزی و نواقص تجارت الکترونیکی در گمرکات رفع شود و در هر سه گمرک مشترک ایران – آذربایجان، ایران – ترکیه و ایران – عراق توانمندی تجارت از طریق مرزهای زمینی به وجود آید. در این شهرک‌ها برای حضور کم دغدغه سرمایه‌گذاران تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که از جمله آن واگذاری زمین، اعمال معافیت‌های گمرکی و مالیاتی است که در حقیقت فرصت حضور سرمایه‌گذاران سه کشور را در این شهرک ایجاد می‌کند.

ایران با ۳ کشور همسایه شهرک مرزی مشترک راه‌اندازی می‌کند

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان گفت: با رایزنی‌های اولیه قرار است کشورمان با سه کشور همسایه ترکیه، عراق و آذربایجان شهرک مرزی مشترک صنعتی را راه‌اندازی کند. تجارت فرامرزی یکی از راهکارهای مهم در تسهیل و توسعه تجارت کشورهاست که در این زمینه راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک با همسایگان می‌تواند بهترین بستر برای تقویت این حوزه باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما نشستی را با مسئولان گمرکات آذربایجان و گرجستان داشتیم تا مقدمات کار برای راه‌اندازی شهرک مشترک مرزی فراهم آید. با رایزنی‌های اولیه قرار است با همکاری سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان شهرک‌های مرزی مشترک راه‌اندازی شود که این کمکی موثر برای فعالان بخش خصوصی است تا به رونق تجارت و افزایش صادرات بینجامد.

شهرک‌های صنعتی مشترک با همسایگان راهکار بی اثر کردن تحریم‌ها

عضو سابق هیئت رئیسه اتاق ایران ضرورت تسهیل تجارت فرامرزی را به ویژه در کشورهای همسایه یادآور شد و بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته و با راه‌اندازی این شهرک‌ها تعرفه‌های گمرکی و ارزش کالاهای مبادله شده متفاوت از سایر حوزه‌هاست و محوله‌های تجاری از گمرکات بدون توقف عبور کرده و امکان رفع موانع نیز وجود دارد.

پیرموذن اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های نوین تجاری کشورمان که در حقیقت دور زدن تحریم‌ها ملاک کار است راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک با همسایگان به روان‌سازی و تسهیل تجارت ایران کمک کرده و به نوعی موانع را از پیش رو برمی‌دارد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.