۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۳۸۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

حاتمی شفق عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات فعلی کشور شکاف طبقاتی بین مردم و مسئولین است، گفت: عدالت در توزیع ثروت‌های ملی از جمله راه‌های کاهش فاصله طبقاتی است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد در طول چهل سال اخیر، جمهوری اسلامی ایران توانسته است دستاوردهای قابل توجهی در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی بدست آورد. بسیاری از کارشناسان داخلی و بین الملل اذعان دارند که کاهش قابل توجه فقر و بهبود وضعیت فاصله طبقاتی یکی از دستاوردهای مهم کشور در طول دهه های اخیر بوده است.

اما در طول سال های اخیر و به دلیل پیروی از سیاست های اقتصادی غلط، این دستاورد مهم با تهدیداتی مواجه شده و لازم است برای تداوم روند کاهش نابرابری اقتصادی، اصلاحاتی در دستور کار قرار بگیرد. یکی از تهدیدهای این مسیر غلط، کاهش اعتماد مردم به تدابیر اقتصادی دولت و ایجاد شکاف طبقاتی میان مردم و مسئولین است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی و اجتماعی مهم ترین سرمایه یک نظام، مردم هستند. در واقع میزان همراهی مردم با رأس حاکمیت، یکی از مهمترین فاکتورهای قدرت کشور است.

عدالت در توزیع ثروت‌های ملی راهکار کاهش فاصله طبقاتی

در این رابطه پرستو حاتمی شفق عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور سنندج در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: شکاف طبقاتی یکی از مهم ترین معظلاتی است که در سطح جامعه وجود دارد. چنانچه شکاف طبقاتی در جامعه عمیق شود، این امر برای جامعه پیامدهای زیانبار اجتماعی دارد. وقتی اشتغال نباشد طبیعتاً جوانان جامعه ما عملاً بیشتر محروم می شوند و در نتیجه شکاف طبقاتی تشدید میشود.

وی با بیان اینکه عدالت در توزیع ثروت‌های ملی از جمله راه های کاهش فاصله طبقاتی است، افزود: نظام یارانه ای البته با تعریف فعلی آن می توانست برگ زرینی در این نوع عدالت باشد. اما متاسفانه با شتاب زدگی به چیزی تبدیل شد که امروز نه تنها تاثیری در زندگی دهک های پایین جامعه ندارد، بلکه بهانه ای برای دست درازی به ثروت های ملی است.

ضرورت تعدیل شکاف طبقاتی بین مردم و مسئولین

حاتمی شفق با بیان اینکه شکاف طبقاتی میان مردم و مسئولین زمینه ساز نگرانی و نارضایتی در سطح جامعه شده است، افزود: برای حل این معضل، بایستی ساختار شکاف طبقاتی درآمد تعدیل شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و عدم تدابیر لازم از سوی دولت، گفت: دولتمردان باید برنامه‌ریزی درستی برای شرایط اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم داشته باشند. دولتمردان نباید همه موضوعات خرد و کلان کشور را به تحریم‌ها مرتبط کنند. البته این تحریم‌ها وجود دارد، ولی دولتمردان باید برای بی اثر نمودن تحریم‌ها برنامه‌ریزی می‌کردند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.