۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۱۹۷ ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

تحولات جمعیتی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سرنوشت سیاسی کشورها داشته باشد. در آمریکا، رنگ پوست، داشتن سواد دانشگاهی، سن و سال و نسلی که افراد به آن تعلق دارند، مستقیما روی رأی آن‌ها در انتخابات موثر است. این تاثیر به حدی است که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی با توجه به ترکیب جمعیتی هواداران خود، به تبلیغات می‌پردازند. با توجه به تحولات جمعیتی آمریکا می‌توان با الگوهای مختلفی آینده انتخابات‌های این کشور را پیش‌بینی نمود.

به گزارش مسیر اقتصاد تغییر پایدار و قابل پیش بینی جمعیت ایالات متحده آمریکا می تواند جامعه رای دهندگان این کشور را تغییر دهد. این تحولات جمعیتی در نهایت تاثیری قابل توجه بر سرنوشت سیاسی آمریکا خواهدداشت. اغلب گروه های جمعیتی دارای نوعی گرایش سیاسی هستند، بنابراین کاهش یا افزایش جمعیت عده ای خاص در طول سال های متمادی به طور طبیعی با تغییر ترکیب جامعه رای دهندگان، موجب غلبه حزب خاص یا اجرای سیاست های به خصوصی در این کشور خواهدشد.

تاثیر تحولات جمعیتی بر سرنوشت سیاسی آمریکا

مهم ترین و ملموس ترین مثال، غلبه جمعیت غیرسفیدپوست بر سفیدپوستان در ایالات متحده آمر یکا است، در نتیجه این غلبه جمعیتی، از آن جا که عمده غیرسفیدپوست ها گرایش های دموکرات دارند، در طول این سال ها سیاست های آمریکا به سمت دموکرات ها متمایل شده است.

با این حال افزایش جمعیت غیرسفیدپوست تنها عامل موثر بر تغییر سیاست های کشور نبوده است، به عنوان مثال کاهش تعداد رای دهندگان فاقد تحصیلات دانشگاهی، خصوصا در میان سفیدپوست ها، پیری جمعیت و افزایش جمعیت نسل های جدید آمریکایی نیز بر سرنوشت انتخابات این کشور موثر بوده است.

تنظیم عملکرد انتخاباتی نامزدها باتوجه به ترکیب جمعیت

اندازه جمعیت تنها عامل موثر بر نقش جمعیت در سرنوشت سیاسی کشور نیست، با این حال این عامل چندان موثر است که احزاب گوناگون با توجه به این عامل جایگاه های مختلف را در کابینه خود تعیین نموده و خود را به مردم معرفی می نمایند.

با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۰، رفته رفته تاثیر ترکیب جمعیت بر نحوه عملکرد نامزدهای انتخاباتی نمایان می شود. احزاب آمریکا خصوصا دموکرات ها (به دلیل رقابت شدید میان کاندیداها) هرچه بیشتر تلاش می نمایند تا آرای اولیه مربوط به جوانان حزب خود را بدست آورند. براساس یافته های موجود، انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از نظر تفاوت های قابل توجه میان رای دهندگان دو حزب در ۳۶ سال گذشته بی سابقه بوده است. رای دهندگان دوحزب در این سال از نظر سن، نژاد و سطح تحصیلات تفاوت های زیادی با یکدیگر داشته اند.

پیش بینی نتیجه انتخابات با توجه به تحولات جمعیتی کشور

براساس گزارشی که ضمن پرداختن به تاثیر جمعیت بر انتخابات های آمریکا از سال ۱۹۸۰ تا کنون، به بررسی مفصل تاثیر جمعیت و تحولات جمعیتی بر سرنوشت انتخابات های آینده آمریکا تا سال ۲۰۳۶ می پردازد(اینجا)، می توان نتیجه گرفت که تغییرات جمعیتی، خصوصا تغییر ترکیب جمعیت نژادهای مختلف و افراد دارای تحصیلات متفاوت، عمیقا هواداران هردو حزب جمهوری خواه و دموکرات را تحت تاثیر قرار داده است و در آینده نیز چنین تاثیری ادامه خواهدیافت. لذا با فرض ثبات میزان مشارکت و گرایش سیاسی رای دهندگان گروه های جمعیتی مختلف، می توان نتیجه انتخابات های آینده آمریکا را پیش بینی نمود.

تغییر ساختار سنی جمعیت نیز عامل موثر دیگری است که سرنوشت سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار داده است و ممکن است در آینده با توجه به روند کنونی افزایش جمعیت سفیدپوستان آمریکا تاثیرات عمیق تری نیز داشته باشد.

اما به نظر می رسد جایگزینی نسل ها در آمریکا بیشترین تاثیر را بر نتایج انتخابات داشته باشد.

اثر تحولات جمعیتی بر انتخابات ایالت‌ها

در گزارش مذکور تاثیر تحولات جمعیتی بر نتیجه انتخابات در ایالت های مختلف نیز بررسی شده است؛ بر این اساس می توان گفت از آن جا که ترکیب جمعیتی ایالت های کنونی بسیار گوناگون است و حامیان احزاب در ایالت ها از گروه های جمعیتی مختلفی هستند، تغییرات جمعیتی روی ترکیب جمعیتی رای دهندگان هر ایالت اثر خواهدگذاشت و درنهایت برنده انتخابات در ایالت ها نیز با توجه به تحولات جمعیتی تعیین خواهدشد.

به عنوان مثال در ایالت های دارای سفیدپوست های کمتر و با نرخ رشد جمعیتی بالا مانند آریزونا و تگزاس ائتلاف های حزبی به سرعت تکامل خواهدیافت در حالی که ایالت هایی با درصد سفیدپوستان بیشتر و نرخ رشد جمعیتی کمتر مانند ویسکانسین و اوهایو تغییرات کمتر و کندتری را تجربه خواهندنمود. با این حال همین ایالت ها نیز تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت؛ در جامعه رای دهندگان هردو حزب در این ایالت ها، رفته رفته تعداد غیرسفیدپوستان بر سفیدپوستان غلبه یافته و همچنین اکثریت جمعیت این ایالت ها فاقد تحصیلات دانشگاهی خواهندبود که این مساله مستقیما بر نحوه انتخاب آن ها موثر واقع خواهدشد.

منبع: پایگاه تحلیلی بروکینگز

لینک اول: yon.ir/elANK

لینک دوم: yon.ir/IAB3T

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.