۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۷۶۵ ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ دسته: پول و بانک
۰

بر اساس آمار بانک‌ مرکزی نقدینگی در پایان خرداد امسال به حدود ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه‌های خرداد و اسفند سال گذشته به ترتیب ۲۵.۱ و ۵.۲ درصد افزایش یافته است. رشد سریع نقدینگی در حالی ادامه دارد که اقتصاد کشور با رکود مواجه است و واحدهای تولیدی با کمبود سرمایه در گردش روبرو هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک‌ مرکزی آمارهای پولی و بانکی ۳ ماهه اول سال ۹۸ را منتشر کرد. بر اساس این آمار، نقدینگی در پایان خرداد ماه به حدود ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه های خرداد و اسفند سال گذشته به ترتیب ۲۵.۱ و ۵.۲ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که نقدینگی در خرداد ۹۷ نسبت به ماه های خرداد و اسفند سال ۹۶ به ترتیب ۲۰.۴ و ۳.۴ درصد افزایش یافته بود. به عبارت دیگر، سرعت رشد نقدینگی در بازه های ۳ ماهه و یک‌ ساله اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است.

چرا افزایش نقدینگی به رونق تولید منجر نمی‌شود؟

سرعت رشد نقدینگی در حالی افزایش یافته است که اقتصاد کشور با رکود مواجه است و واحدهای تولیدی با کمبود سرمایه در گردش روبرو هستند. در حقیقت، رشد نقدینگی دارای ما به ازای واقعی نبوده و تاثیری در بخش واقعی اقتصاد کشور نداشته است.

علت این مسئله را باید در خلق پول بی‌ضابطه بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی جستجو کرد که از طرق مختلفی همچون اعطای وام ها و تسهیلات کلان به شرکت ها و افراد وابسته به خود، پرداخت سودهای موهومی بر روی سپرده های بانکی و اضافه برداشت از منابع بانک‌ مرکزی، به طور بی محابا خلق پول می کنند.

با توجه به اینکه خلق پول از وظایف و شئون حاکمیت است، بانک‌ مرکزی باید با نظارت دقیق بر عملکرد بانک‌ ها، جلوی خلق پول بی ضابطه آنها را بگیرد و با اتخاذ سیاست های مناسب، نقدینگی را به سمت تولید هدایت نماید.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.