۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۶۹۰ ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ دسته: پول و بانک
۰

در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو ۹ شهریور وضعیت تشکیل کارگروه برای مدیریت نقدینگی مورد بررسی قرار گرفت. در این برنامه ضمن بحث در مورد راهکارهای هدایت نقدینگی، به بحث و بررسی درخصوص لزوم حل بحران نظام بانکی و ایجاد سازوکارهای مالیاتی به عنوان لازمه کنترل و هدایت نقدینگی پرداخته شد. برای فراهم شدن امکان هدایت نقدینگی لازم است با استفاده از ابزارهای مالیاتی و همچنین حل بحران بانکی و کاهش نرخ بهره، جذابیت بازارهای غیرمولد کاهش یابد و در غیر این صورت امکان هدایت نقدینگی و هدایت اعتبار وجود نخواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو ۹ شهریور با حضور صادق سمیعی ( عضو اتاق بازرگانی و جامعه ممیزی و بازرسی کشور)، علی شهیدی (کارشناس مسائل پولی و بانکی)، حسین رضوی پور (پژوهشگر اقتصادی و استاد دانشگاه) و ارتباط تلفنی با علی کاظمی ( عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس)، به بررسی وضعیت تشکیل کارگروه برای مدیریت نقدینگی (فرمایش رهبری در دیدار با مسئولان) پرداخت.

در این برنامه کارشناسان دیدگاه‌های خود را نسبت به رشد نقدینگی و نحوه هدایت آن و اقداماتی که کارگروه نقدینگی باید انجام دهد، ارائه دادند.

تشدید کنترل و نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها

حسین رضوی پور با بیان اینکه باید مقررات‌گذاری و نظارت بانک مرکزی بر بانک‌‌ها تشدید شود، گفت: بانک مرکزی باید کنترل خود بر بانک‌ها را افزایش دهد و اجازه ندهد تا بانک‌ها در مستغلات و حوزه‌های نامربوط سرمایه‌گذای مستقیم داشته باشند. از این طریق امکان هدایت نقدینگی در کشور فراهم می‌شود.

تلاش نمایندگان برای تدوین قوانین لازم به منظور هدایت نقدینگی

در ادامه برنامه علی کاظمی نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان ضرورت تصویب قوانین لازم از سوی نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: تلاش نمایندگان مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه، برنامه‌ریزی جهت تنظیم قوانین لازم برای هدایت نقدینگی و همچنین تلاش برای تشکیل این کارگروه است.

اصلاح نظام بانکی لازمه کنترل و هدایت نقدینگی

در ادامه برنامه شهیدی کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان این نکته که بررسی و حل بحران بانکی لازمه کنترل و هدایت نقدینگی است گفت: یکی از مشکلات عمده کشور بحران بانکی است که باید حل شود. نرخ بهره بالای بانکی موجب شده است که نقدینگی حداقل به میزان متوسط نرخ‌های بهره رشد پیدا کند. از طرف دیگر امکان پایین آوردن نرخ بهره به جهت سرریز شدن نقدینگی به سمت بازارهای نامولد، وجود ندارد. لازمه این کار اجرای طرح‌های مالیاتی مناسب، برای جلوگیری از هجوم نقدینگی به سمت این بازارهاست.

شهیدی با بیان اینکه طراحی مکانیزم‌های هدایت نقدینگی به سمت تولید مولد، مانند طرح مشارکت عمومی خصوصی، تامین مالی خرد، تامین مالی جمعی، نوت و … لازمه هدایت نقدینگی است گفت: در عین موثر بودن این اقدامات و این طرح‌ها، باید با ابزارهای مالیاتی و همچنین حل بحران بانکی و کاهش نرخ بهره، جذابیت بازارهای غیرمولد کاهش یابد، در غیر این صورت امکان هدایت نقدینگی و هدایت اعتبار وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.