۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۱۱۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳ دسته: مسکن
۰

پروین پور کارشناس مسکن، در برنامه تیتر امشب شنبه ۱۹ مرداد، با بیان اینکه اقشار جامعه دیگر توان خرید مسکن را ندارند، گفت: دولت باید در توزیع عادلانه مسکن اعمال حاکمیت کند و با اخذ مالیات‌های بازدارنده مانند مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه، بازار مسکن را از سوداگران پس بگیرد. در لیبرال‌ترین کشور‌ها، دولت‌ در بازار مسکن حضور جدی دارد و با ابزار مالیات سنگین، مانع فعالیت سوداگرانه مسکن می‌شود؛ به همین دلیل است که مسکن در این کشور‌ها کاملاً مصرفی است.

به گزارش مسیر اقتصاد، افشین پروین پور کارشناس مسکن در برنامه تیتر امشب شنبه ۱۹ مرداد، گفت: در چند ماه آینده به دلیل اشباع بازار و افزایش بیش از اندازه قیمت مسکن و از طرف دیگر عدم افزایش درآمد عموم جامعه، رکود در این بازار عمیق‌تر خواهد شد.

دولت در بازار مسکن فقط تماشاچی بوده است

پروین پور افزود: در کشور‌های دیگر ۱۵ تا ۲۰ درصد درآمد سرپرست خانوار هزینه مسکن می‌شود؛ اما در ایران کل درآمد سرپرست خانوار و حتی بیشتر از آن برای مسکن هزینه می‌شود. مردم دیگر توان خرید و اجاره مسکن ندارند. دولت هیچ آماری از مالکان و مستأجران و بدمسکن‌ها ندارد و هیچ تمایلی هم ندارد که کاری بکند و تا الان هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: دولت اصلاً سیاست و عملکردی در حوزه مسکن نداشته است و صرفاً همانند مردم تماشاچی بوده و اوج فعالیت وزیر مسکن، توصیه عدم خرید مسکن توسط مردم بوده است.

چنبره سوداگران در بازار مسکن

این کارشناس مسکن با بیان اینکه اقشار جامعه دیگر توان خرید مسکن را ندارند، گفت: با این قیمت‌ها بسیاری از تقاضا‌های مصرفی از بازار مسکن خارج شده و وارد بازار استیجاری شده‌اند که این مسئله خود فشار مضاعف بر مستأجران وارد کرده است.

پروین پور افزود: در حال حاضر بازار مسکن زیر چنبره و حاکمیت مطلق سوداگران است و بیش از ۷۰ درصد بازار مسکن را دلالان و سوداگران اداره می‌کنند و آن‌ها به هر جهت که می‌خواهند مسکن را هدایت می‌کنند.

کنترل سوداگری با ابزار مالیاتی در لیبرال‌ترین کشور‌ها

این کارشناس مسکن ادامه داد: در لیبرال‌ترین کشور‌ها، دولت‌ در بخش مسکن حضور جدی دارد و با ابزار مالیات سنگین، مانع فعالیت سوداگرانه مسکن می‌شود؛ به همین دلیل است که کالای مسکن در این کشور‌ها کاملاً مصرفی است. اغلب کشور‌ها با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه اجازه نمی‌دهند تقاضا‌های سوداگرانه وارد بازار زمین و مسکن شود؛ ابزار آن‌ها نیز اولاً رصد دقیق در این حوزه و ثانیاً مالیات بالا از سوداگران است.

این کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه با ادامه شرایط فعلی رکود مسکن ادامه خواهد داشت، گفت: راه حل این مسئله حضور محکم حاکمیتی و منطقی دولت در بازار مسکن است و در همین راستا بخش خصوصی نیز باید مسکن بسازد؛ اما توزیع عادلانه آن و این که چه نوع مسکنی و برای چه قشری یا دهکی بسازد باید در اختیار دولت باشد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.