۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۰۲۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ دسته: مسکن
۰

پور ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن تأکید بر لزوم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران مسکن و کنترل نوسانات این بخش، افزود: ورود واژه «اختلال‌زا» به لایحه دولت، عاملی برای انحراف از مسیر مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن است. وزارت اقتصاد باید هرچه سریعتر متن پیشنهادی خود برای اخذ مالیات بر عایدی مسکن را جهت بررسی جزئیات به مجلس ارائه کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در برنامه متن و حاشیه ۳شنبه ۸ مرداد ماه، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه با حضور پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پورابراهیمی در این برنامه گفت: در موضوع املاک و مستغلات نیازمند هدایت سرمایه ها به سمت فعالیت‌های مولد مانند ساخت و ساز هستیم.

فرار سرمایه از بخش تولید مسکن منتفی است

وی با بیان اینکه برخی از افراد اخذ مالیات بر عایدی مسکن را عامل خروج سرمایه‌ها از بخش ساخت و ساز می دانند، گفت: این دیدگاه اصلاً درست نیست؛ زیرا تولیدکنندگان و خانه های نوساز از مالیات بر عایدی مسکن معاف هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه ساز و کار اخذ مالیات بر عایدی به‌گونه‌ای است که مالکیت بیش از نیاز مصرفی و سوداگران را هدف قرار می‌دهد، بنابراین اقشار جامعه که به‌منظور سکونت و استفاده از خانه خود، مسکنی را خریداری کرده‌اند، از پرداخت این مالیات معاف خواهند بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه براساس طرح جامع مسکن باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای تقاضای مصرفی تولید گردد، عنوان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه زمینه رونق تولید و ساخت و ساز را فراهم می‌کند و سرمایه‌ها را باتوجه به معافیت این بخش به سمت ساخت و ساز هدایت خواهد کرد.

مالیات بر عایدی مسکن نباید از دستور کار خارج شود

پور ابراهیمی ادامه داد: افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن و نوسانات این بازار در همه ادوار و سال گذشته، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا طرح مهم مالیات بر عایدی مسکن را برای رفع مشکل این بخش ارائه کنند.

وی افزود: در حال حاضر آثار تورمی که در بخش مسکن اتفاق می‌افتد، ناشی از تکانه های ارزی و فضای سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن است. سوداگرانی که با در اختیار داشتن شمار زیادی واحد مسکونی، در بحث قیمتگذاری ورود کرده و مردم را از دستیابی به این کالای اساسی دورتر می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تمام دنیا با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به سمت مقابله با سوداگری رفته است، گفت: کشورها با اتخاذ این سیاست، مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کرده اند. افرادی که خواستار جابه جایی واحد مسکونی خود هستند و یا مسکن را برای سکونت و مصرف خریداری می‌کنند، مشمول مالیات بر عایدی مسکن نیستند و در طرح مجلس نیز این موضوع لحاظ شده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه دولت اواخر سال قبل وعده ارائه لایحه جامع مالیات بر عایدی سرمایه را داده بود، گفت: در لایحه مدنظر، دولت علاوه بر مسکن قصد اضافه کردن حوزه های ارز، طلا و خودرو را داشت که در لایحه فعالیت اختلال زا، مسکن حذف شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: واژه اختلال زا تنها مسیر ما را منحرف می کند؛ در صورتی که هدف ما مقابله با سوداگری در بازارهای موازی تولید است. بنابراین دولت علاوه بر بازارهای ارز، طلا و خودرو باید سوداگری در مسکن را نیز مشمول مالیات بداند.

زمان تصویب مالیات بر عایدی مسکن امروز است

وی افزود: در شرایطی که بازار مسکن با سوداگری مواجه است باید مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن تصویب و اجرا شود و آن چیزی که در مجلس به دنبال آن هستیم، مالیات بر عایدی سرمایه است. از این رو نباید وارد فرآیند طولانی لایحه دولت شویم و در صورتی که وزارت اقتصاد لایحه ای در زمینه مسکن آمده کرده به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه دهد تا با بحث و بررسی هر چه سریعتر سوداگران مسکن را مشمول مالیات کنیم.

پور ابراهیمی تأکید کرد: زمان تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن امروز است؛ بنابراین در صورتی که لایحه دولت در صف لوایح دولتی قرار گیرد براساس تجارب سال های گذشته به مجلس امسال نخواهد رسید و مردم زیر فشار افزایش قیمت ها قرار خواهند گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کلیات طرح مالیات بر عایدی مسکن در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده و از دولت می‌خواهیم تا برای بررسی سریع جزئیات آن، لایحه غیر رسمی که توسط دولت تنظیم شده به مجلس ارائه شود تا مورد بحث قرار گیرد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.