۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۷۶۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹ دسته: کشاورزی، مدیریت آب
۰

خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه نگرانی‌ هایی بابت ورود فاضلاب ۵۰ روستا به سد قشلاق سنندج وجود دارد، گفت: این روستا‌ها با ۱۱ هزار خانوار در شعاع ۴۰ کیلومتری سد قرار دارند و مشکلی از این لحاظ برای این منبع آبی وجود ندارد.

به گزارش مهوش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد سد مخزنی وحدت (قشلاق) بر روی رودخانه قشلاق در در فاصله ۲۰ كیلومتری شمال سنندج در مسیر جاده سقز، روی كوه‌های منطقه ساتله و تیرگرا احداث شده‌است.

این سد دارای حجم مخزن ۲۱۵ میلیون مترمكعب و تراز آن یك هزار و ۵۴۳ متر بوده و حجم آب آن ۵۰ میلیون مترمكعب است به طوری که ۹۰ درصد آب شرب شهر سنندج از همین سد و ۱۰ درصد نیز از چشمه ها و آب های زیرزمینی تامین می شود. اخیرا شایعاتی مبنی بر اینکه آب شهر سنندج آلوده است، به وجود آمده است.

فاضلاب حدود ۵۰ روستا در جریان عبور رودخانه ای وارد مخزن سد می‌گردد

کامران خرم مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد تصریح کرد: ۱۰۰ درصد جمعیت استان در ۲۷ شهر و با ۳۷۰ هزار اشتراک، زیر پوشش شبکه آب شرب سالم و بهداشتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه مخزن سد قشلاق به مثابه دیگر مخازن سدهای دنیا در معرض ورود مواد آلاینده روستاهای بالادست قرار دارد، گفت: بر اساس بررسی های بعمل آمده فاضلاب حدود ۵۰ روستا در جریان عبور رودخانه ای وارد مخزن سد می‌گردد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که به دلیل فاصله زیاد عمده روستاهای بالادست مخزن سد، بخشی از این مواد آلاینده بوسیله توان خود پالایی جریان رودخانه و همچنین براثر انجام فعل و انفعالات شیميایی، تابش آفتاب و جذب مواد الوده توسط خاك، در طول مسیر رودخانه بطور قابل توجهی کاهش می یابند.

خرم با بیان اینکه خروجی آب شرب به جهت انجام کامل فرآیندهای شیميایی در محل تصفیه خانه سنندج، عاری از هر گونه آلودگی و مواد آلاینده بوده گفت: این تصفیه خانه به صورت مستمر و با زمانبندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان قرار دارد.

این مقام مسئول گفت: مسئولیت جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به عهده شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان و دهیارها بوده و این مهم تنها با تخصیص اعتبارات لازم و کافی جهت طراحی و اجرای سیستم های دفع فاضلاب توسط ادارات مربوطه محقق می گردد.

وی افزود: در طول سالیان اخیر شرکت آبفار ( آب و فاضلاب روستایی) استان کردستان موفق به اجرای سیستم های بهداشتی و دفع فاضلاب روستای حسین آباد و چند روستای بالادست سد قشلاق نيز گردیده است.

نگرانی‌ از ورود فاضلاب ۵۰ روستا به سد قشلاق سنندج

این مقام مسئول با بیان اینکه نگرانی‌هایی بابت ورود فاضلاب ۵۰ روستا به سد قشلاق سنندج وجود دارد، گفت: این روستا‌ها با ۱۱ هزار خانوار در شعاع ۴۰ کیلومتری سد قرار دارند و مشکلی از این لحاظ برای این منبع آبی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه کیفیت آب شرب سنندج ۱۰۰ درصد بهداشتی و با کیفیت است، گفت: در فصول گرم سال فاضلابی وارد سد قشلاق نمی‌شود.

خرم همچنین اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی تأسیسات آبی خسارت دیده از سیل فروردین خبر داد و افزود: از این میزان اعتبار ۴۰ میلیارد ریال به ساماندهی حریم و بستر رودخانه قشلاق سنندج اختصاص می‌یابد.

مواجهه استان کردستان با تنش آبی

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بارش‌های سال گذشته و اوایل امسال، بیشتر منابع آب سطحی موجود در پشت دیواره سدها به مرحله سرریز رسیده و از این منظر در وضعیت مناسبی قرار داریم.

خرم با بیان اینکه در بحث منابع آبی زیرزمینی که عمدتا در شرق استان (شهرهای بیجار، قروه و دهگلان) است با تنش آبی مواجه هستیم، گفت: در این راستا از شهروندان، به ویژه در شرق استان کردستان تقاضا داریم که با مدیریت مصرف آب به شرکت آبفا کمک کنند تا بتوانیم آب سالم پایدار را همچنان عرضه کنیم .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در پایان با اشاره به اینکه تجهیزات مدرن و بروز در سد افزایش یافته و کیفیت آب خام مرتبط پایش می‌شود، گفت: در حال حاضر کیفیت آب خام قابل قبول بوده و از طریق کانال به تصفیه خانه سنندج رفته و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.