۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۲۰۹ ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی
۰

روز گذشته کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین، به عنوان مسئول برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان، ضمن تاکید بر بررسی فنی پروژه‌های عمرانی، خواستار آن شد که همه این پروژه‌ها با روش مشارکت عمومی-خصوصی واگذار، تکمیل و اجرایی شود. در این روش از ظرفیت سرمایه‌های مردمی در اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود و از کسری بودجه دولت‌ها کاسته می‌گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد مشارکت عمومی خصوصی از جمله قرار دادهای بلند مدت بین دولت و بخش خصوصی است که به منظور تامین مالی، ساخت و بهره ‌برداری پروژه ها ‌در حوزه های مختلف عمرانی منعقد می شود.

به طور خلاصه در این نوع قراردادها، دولت به جای عهده‌ دار شدن اجرای یک پروژه، امتیاز احداث و بهره‌ برداری از آن را برای مدتی معین به شریک خصوصی واگذار می‌ کند و بخش خصوصی نیز این پروژه را تکمیل و به مدت معین از آن بهره برداری می کند.

روز گذشته سازمان ان دی آر سی چین که وظیفه برنامه ریزی و اداره اقتصاد این کشور را بر عهده دارد، طی بخشنامه ای به دستگاه های اجرایی به منظور کاهش ریسک مالی در دولت و کاهش کسری بودجه خواستار بررسی ظرفیت پروژه هایی شد که می توان با استفاده از مشارکت عمومی خصوصی آن را اجرایی کرد.

واگذاری پروژه‌های عمرانی در چین با روش «مشارکت عمومی-خصوصی»

سازمان ان دی آر سی یا کمیسیون اصلاح و توسعه ملی (NDRC) چین به عنوان نهاد سیاست گذاری و برنامه ریزی این کشور که دارای ۳۲ مرکز تحقیقاتی است، خواستار آن شد که دستگاه های اجرایی ضمن مطالعه دقیق و امکان سنجی اجرای برنامه های عمرانی، چرخه پروژه ها و هزینه های اجرا، تمامی پروژه های عمرانی دولت را توسط روش مشارکت عمومی-خصوصی واگذار، اجرایی و تکمیل کنند.

این سازمان با اشاره به اهمیت ایجاد مشوق هایی برای جذب سرمایه مردم و حضور بخش خصوصی در چین گفت: اجرای پروژه های عمرانی به روش مشارکت عمومی-خصوصی باعث افزایش کیفیت ساخت پروژه ها، کاهش کسری بودجه دولت محلی، تسهیل و تقویت ایجاد زیرساخت ‌ها و خدمات پشتیبانی و افزایش اشتغال می شود.

کاهش کسری بودجه نتیجه استفاده از قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی

بنابر گفته این سازمان: مقامات دولت چین از اواخر سال ۲۰۱۳، بازنگری در قوانین واگذاری پروژه های عمرانی را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند ضمن تسهیل واگذاری این پروژه ها، از فرصت های پیش رو در این راستا به طور بهینه استفاده کنند.

کارشناسان اقصادی این سازمان معتقدند که واگذاری پروژه های عمرانی به روش مشارکت عمومی-خصوصی موجب کاهش بدهی های دولت محلی و کاهش کسری بودجه دولت می شود. بر اساس گفته کمیسیون اصلاح و توسعه ملی تا پایان سال ۲۰۱۸، ۸۶۵۴ پروژه عمرانی در دولت به روش PPP واگذار شده است.

لازم به ذکر است که سازمان NDRC چین به عنوان اصلی ترین نهاد سیاست گذاری در این کشور توانایی تدوین برنامه و تخصیص بودجه به منظور سرمایه گذاری و قیمت گذاری منابع را نیز دارد.

استفاده از ظرفیت منابع بخش خصوصی به منظور کاهش هزینه‌های عمرانی دولت، راهکاری است که در طول سال های اخیر مورد استفاده بسیاری از کشورهای جهان، اعم از توسعه یافته و درحال توسعه، قرار گرفته است.

منبع: چاینا دیلی yon.ir/Tm6Mn

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.