۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۲۶۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ دسته: تولید، تولید داخلی
۰

دولت هند در طور سال های اخیر ۳ اقدام «تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل»، «حذف مجوزهای زائد و تسهیل فرآیندهای بروکراتیک» و «ایجاد دسترسی آزاد به بازارهای صادراتی برای فعالین اقتصادی» را با هدف حمایت از تولید داخلی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر اقتصاد هند با معیار برابری قدرت خرید چهارمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود و علیرغم رکود اقتصاد جهانی با رشد اقتصادی متوسط بالاتر از ۸ درصد طی چند سال گذشته به یک قدرت اقتصادی تبدیل گشته است.

سرکوب سیاست های صنعتی توسط سوسیالیست ها در هند

تا قبل از دهه ۹۰ میلادی، سوسیالیست ها به سرکوب سیاست های صنعتی می پرداختند و جلوی رشد بخش های مولد را گرفته بودند. اما با اصلاحاتی که در سال های ابتدایی دهه ۹۰ صورت گرفت، بخش صنعت در این کشور جان تازه ای به خود گرفت و بخش تولید، ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داد.

نمودار ذیل سهم هر کدام از بخش های مختلف (کشاورزی، صنعت و تولید) از تولید ناخالص ملی را طی سال های مختلف نشان می دهد.

۳ اقدام عملیاتی دولت هند برای رونق تولید

چند مورد از چالش های اصلی در مسیر رونق تولید کشور هند، عبارتند از:

  1. عدم وجود زیرساخت های مناسب
  2. هزینه بالای سرمایه گذاری در فعالیت های مولد
  3. وجود بروکراسی فراوان اداری
  4. فرآیند سخت خرید زمین

بدین جهت دولت هند ۳ اقدام عملیاتی «تقویت زیرساخت های حمل و نقل»، «حذف مجوزهای زائد و تسهیل فرآیندهای بروکراتیک» و «ایجاد دسترسی آزاد به بازارهای صادراتی برای تولیدکنندگان و تضمین خرید دولتی در هند» را در دستور کار خود قرار داده است.

تقویت زیر ساخت های حمل و نقل در دستور کار دولت هند

تأمین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز تولید یکی از مواردی است که بایستی توجه ویژه ای به آن نمود. گزارش های پایش فضای کسب و کار نیز نشان می دهد که عدم تأمین به موقع مواد اولیه یکی از بزرگترین چالش های فعالین اقتصادی به شمار می رود.

مطابق بررسی های به عمل آمده، عدم وجود زیر ساخت های مناسب حمل و نقل منجر به دشواری تأمین مواد اولیه تولید شده است. به عنوان مثال یک کامیون حمل کالا و مواد اولیه مورد نیاز تولید از منطقه جورجائون به بمبئی هند بایستی از ۳۶ ایست بازرسی عبور کند و ۱۰ روز طول می کشد تا به مقصد برسد. این زیرساخت ضعیف در شرایطی است که ۵۷ درصد حمل و نقل کالاها در هند به صورت زمینی انجام می شود و این منجر به دشواری تأمین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید شده است. بدین منظور دولت هند درصدد این است تا با تقویت زیر ساخت های حمل و نقل، سهم بخش تولید از تولید ناخالص داخلی را سالانه ۳ درصد بهبود بخشد.

حذف مجوزهای زائد و تسهیل فرآیندهای بروکراتیک

دیگر عاملی که از موانع فضای کسب و کار به شمار می رود، فرآیند شروع یک کسب و کار است. در هند نیز تعداد بسیاری مجوزهای زائد برای شروع کسب و کار وجود دارد. در واقع فرآیندهای بروکراتیک یکی از عواملی است که سد راه تولیدکنندگان است.

در نمودار ذیل تعداد دستور العمل های مورد نیاز برای ثبت یک شرکت، هزینه رسمی شروع کسب و کار، زمان مورد نیاز برای ثبت شرکت و حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در هند، آفریقا و کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی آمده است.

دسترسی آزاد به بازارهای صادراتی و تضمین خرید دولتی

بررسی کارشناسان هندی نشان می دهد که دسترسی آزاد تولیدکنندگان به بازارهای صادراتی و ایجاد تضمین خرید برای محصولات تولیدکنندگان توسط دولت هند یکی از عوامل مهمی است که منجر به بهره گیری واحدهای تولیدی از اقتصاد مقیاس در این کشور می شود. از طرفی این اقدامات منجر به کاهش نوسانات تقاضا کاذب نیز می شود. اجرای این قوانین به رونق فعالیت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در هند نیز منجر شده است.

منبع: مقاله سیاست های تولیدی دولت هند yon.ir/Rx20A

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.