۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۳۴۶ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ دسته: مسکن
۰

دکتر دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان جزئی از کار گسترده اصلاح قانون مالیات های مستقیم عنوان کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک لایحه این مالیات به مجلس ارائه خواهد شد. گفتنی است این وعده وزیر در حالی مطرح می شود که وی پیشتر پایان اردیبهشت ماه را زمان ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه اعلام کرده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر فرهاد دژپسند در حاشیه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: وضع مالیات بر عایدی سرمایه جزئی از کار گسترده ای است که در دست اجرا داریم.

ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در خلال اصلاح قانون مالیات های مستقیم

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به این سوال که با توجه به سفته‌بازی‌ها چرا طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی نمی‌شود، گفت: برای این منظور در حال اصلاح قانون مالیات های مستقیم هستیم و این کار حتما باید به گونه‌ای سازمان‌دهی شود تا انگیزه منفی ایجاد نکند؛ بنابراین این اقدام با ظرافت در حال انجام است.

وی با اشاره به تاکید و دغدغه خاطر مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی در مورد فعالیت های غیرمولد گفت: یکسری فعالیت‌های اختلال‌زا وجود دارد که به واسطه آن اختلال‌زایی جاذبه‌هایی ایجاد می‌کند که منابع به آن سمت و سو حرکت می‌کند؛ بنابراین قطعا باید با وضع مالیات موثر مانع از ایجاد اختلال در فعالیت اقتصادی شد و در آینده‌ای نزدیک در مورد آن پیشنهاداتی خواهیم داد.

وعده مجدد وزیر بدون توجه به وضعیت بحرانی بازار مسکن

این اظهارات جناب وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی بیان می شود که ایشان در ۱۵ بهمن ماه سال گذشته و پس از پیگیری های نمایندگان مجلس و مردم در برنامه گفتگوی ویژه خبری، وعده ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان اردیبهشت ماه ۹۸ را داده بود.

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه با عنوان مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن، به امضای ۱۱۷ نفر از نمایندگان رسیده بود و حتی کلیات آن در کمیسیون اقتصادی تصویب شده بود. اما در هنگام بررسی جزئیات، دولت مدعی شد که لایحه ای در این زمینه ارائه خواهد کرد.

اکنون پس از ۶ ماه معطلی طرح مجلس و پیگیری اصحاب رسانه و مردم، جناب وزیر ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را به تاریخ و زمانی نامعلوم ارجاع می دهد. این در حالی است که افزایش سوداگری در بازار مسکن و خودرو به شدت احساس شده و بحران قیمتی در این دو بازار کاملا مشهود است.

از طرف دیگر بازار مسکن در آینده ای بسیار نزدیک و به احتمال بسیار زیاد افزایش شدید اجاره بها را تجربه می کند. تعمیق بحران در بازار کالاهای اساسی مانند مسکن تبعات جبران ناپذیری برای اقشار متوسط و کم درآمد برجای خواهد گذاشت و دولت برای جلوگیری از این آسیب ها باید هر چه زودتر وارد میدان عمل بشود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.