۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۱۹۶ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس اعلام کارشناسان اوکراینی پس از شروع تحریم های یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران تنها ۲ بانک تجاری در اروپا حاضر به تبادلات مالی با ایران شدند و این موضوع باعث کاهش صادرات ذرت به ایران شد. با توجه به شرایط پس از تحریم نیاز است تا دولت راهبرد بهتری برای شرایط تحریم اتخاذ نماید و با تغییر و متنوع سازی مبادی وارداتی، مشکلات مربوط به تامین کالاهای اساسی را برطرف کند.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمینه های اصلی رشد اقتصاد اوکراین طی سال های اخیر بخش کشاورزی است. وضعیت تولید محصولات کشاورزی در این کشور به علت شرایط آب و هوایی مناسب و تراکم بالای جمعیت در مناطق روستایی، اوکراین را تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی کرده است.

این کشور سومین تولیدکننده بزرگ ذرت در سال ۲۰۱۷ به شمار می رفت و بیش از ۲۴ میلیون تن از این محصول تولید کرد. از این میزان تولید ذرت در اوکراین بیش از ۲۱ میلیون تن به کشورهای هلند، اسپانیا، چین، مصر، ایتالیا و ایران و برخی دیگر از کشورها صادر شد.

پیش بینی کارشناسان نشان می دهد در سال جاری حجم ذرت تولیدی اوکراین به بیش از ۳۰ میلیون تن خواهد رسید و فرصت مناسبی برای دولت خواهد بود تا درآمد صادراتی بخش کشاورزی را افزایش دهد.

درآمد قابل توجه کشاورزان اوکراینی با تولید غلات و دانه های روغنی

هر چند وضعیت کشاورزی اوکراین در حد فاصل سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ و درپی فروپاشی شوروی، به دلیل وضعیت سیاسی این کشور و عدم حمایت دولت از کشاورزان روبه زوال بود، اما طی سال های اخیر وضعیت کشاورزی اوکراین به دلیل برنامه ریزی مناسب دولت روند مثبتی داشته است.

وزارعت زراعت اوکراین مسئولیت بخش کشاورزی این کشور را برعهده دارد. این وزارتخانه با ایجاد بخش های متعدد تخصصی ذیل ساختارهای خود اقدام به برنامه ریزی و حمایت از تولید و صادرات محصولات کشاورزان اوکراینی می کند.

گندم، ذرت و دانه های روغنی بیشترین تولیدات محصولات زراعی اوکراین را به خود اختصاص داده اند و دولت این کشور از طریق صادرات این محصولات توانسته است درآمد زیادی را نصیب کشاورزان نماید.

افزایش میزان تولید ذرت در اوکراین به دلیل افزایش حمایت های دولتی

اوکراین علیرغم عضویت در سازمان تجارت جهانی، به مانند بسیاری از کشورهای عضو این سازمان حمایت از کشاورزی را خود را حذف نکرده و با برنامه ریزی های مختلف درصدد بهبود سازوکارهای حمایتی از آن بوده است. به عنوان مثال در بودجه سال ۲۰۱۸ یارانه ۶.۳ میلیارد دلاری برای جبران هزینه های تولید غلات و خرید تجهیزات کشاورزی تصویب شد.

وضعیت مناسب آب و هوایی در اوکراین به همراه افزایش حمایت های دولت این کشور باعث رشد تولیدات کشاورزی و کاهش قیمت تمام شده محصولات اوکراینی نسبت به محصولات مشابه خارجی در بازارهای جهانی شده است.

بررسی ها نشان می دهد قیمت پائین تر ذرت این کشور در بازارهای جهانی دلیل اصلی تمایل بازرگانان ایرانی برای خرید این محصول از اوکراین طی سال های اخیر بوده است. ایران در سال گذشته حدود ۱.۲ میلیون تن ذرت از اوکراین وارد کرد.

همکاری تنها ۲ بانک تجاری اروپا با ایران در تجارت غذا

وضعیت تولید ذرت در اوکراین و افزایش ظرفیت صادراتی این محصول باعث شده است تا بازرگانان اوکراینی به دنبال راه هایی برای افزایش صادرات ذرت به ایران در شرایط تحریم باشند. کارشناسان اوکراینی برای تثبیت میزان صادرات ذرت به ایران وضعیت تحریم های آمریکا را مورد بررسی قرار داده اند.

بررسی امار ماه های اخیر صادرات ذرت اوکراین به ایران نشان از موفقیت دولت اوکراین در زمینه افزایش صادرات این محصول دارد. موضوعی که باعث نگرانی دولت برزیل از بابت از دست دادن بازارهای صادراتی خود در ایران خواهد شد.

برزیلی ها با شروع تحریم های دولت آمریکا توانستند با استفاده از سازوکارهای مالی مشخص اقدام به دریافت پول حاصل از فروش محصول به ایران کنند و از سویی دیگر نیز توانستند صادرات خود به ایران را گسترش دهند. این در حالی است که پس از آغاز تحریم ها علیه ایران تنها ۲ بانک تجاری در اروپا برای همکاری های تجاری و مالی کشورهای اروپایی با ایران اعلام همکاری کرده بودند.

طبق گفته کارشناسان اوکراینی نتایج حاصل از تحریم باعث کاهش صادرات ذرت اوکراین به ایران شده بود اما اخیرا دولت اوکراین با اتخاذ تدابیر ویژه ای اقدام به افزایش چند برابری صادرات ذرت به ایران در سال جدید کرده است.

لزوم تغییر و متنوع سازی مبادی واردات کالاهای اساسی در شرایط تحریم

ایران به دلیل نابرابری میزان تولید و تقاضا اقدام به واردات ذرت از دیگر کشورها می کند. ذرت به عنوان یک محصول پرانرژی سهم ویژه ای در غذای دام و طیور دارد.

هر چند طبق اعلام وزیر امور خارجه آمریکا، غذا و دارو در لیست های تحریمی آمریکا قرار ندارد اما ادعای دولت و کارشناسان اوکراینی نشان می دهد به دلیل مشکلات مالی تامین این کالاها برای دولت ایران به سختی صورت می گیرد.

در این راستا نیاز است تا دولت ایران برای تامین نیاز خود به ذرت اقدام به واردات از کشورهایی کند که امکان همکاری دوجانبه با آن ها در شرایط تحریم وجود دارد. کشورهای هند و روسیه به دلیل سطح مناسب روابط تجاری و سیاسی خود با ایران و نیز بعد کمتر مسافت می توانند جایگزینی مناسب تر برای کشورهای برزیل و اوکراین باشند.

منابع:

وزارت زراعت اوکراین yon.ir/HicRN

yon.ir/4tHHn / ukragroconsult

کشاورزی موفق yon.ir/PQdFt

دنیای غلات yon.ir/2sWDR

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.