۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۵۵۸ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت روسیه پس از آغاز تحریم های کشورهای غربی علیه خود توانست با اتکاء به مدیریت یکپارچه تولید و بازرگانی در وزارت کشاورزی و اتخاذ سیاست های حمایتی مناسب، علاوه بر شکستن رکورد تولید غلات در جهان، درآمد صادراتی حاصل از محصولات کشاورزی را به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برساند. وزارت کشاورزی روسیه همچنین قصد دارد با تداوم روند حمایت از تولیدکنندگان داخلی و راه اندازی انجمن ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، میزان صادرات این محصولات را تا سال ۲۰۲۴ به بیش از ۴۵ میلیارد دلار برساند.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاد روسيه به ويژه در بخش اروپایی آن تا اواخر قرن نوزدهم، يعنی هنگامی كه انقلاب صنعتی در اروپا آغاز شد، بر پايه كشاورزی قرار داشت. طی دوره زمانی ۱۹۹۵-۲۰۱۵ میلادی نیز ارزش افزوده بخش کشاورزی در فدراسیون روسیه به طور میانگین حدود ۵.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد این کشور را به خود اختصاص داده است؛ همچنین معمولا سه پنجم اراضی روسیه، زير كشت گندم و جو می‌رود.

تحریم های اقتصادی آمریکا و کشورهای غربی از اواسط سال ۲۰۱۴ فرصت بسیار مناسبی را برای دولتمردان روسی در جهت حمایت از تولیدات داخلی فراهم کرد؛ به گونه ای که این کشور تبدیل به بزرگترین صادرکننده غلات در جهان شد.

بهبود وضعیت تولید و صادرات محصولات کشاورزی در روسیه پس از تحریم کشورهای غربی

روسیه پس از تحریم های اقتصادی مذکور با ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان خود توانست رکورد تولید غلات در جهان را بشکند و در سال ۲۰۱۶ به بزرگترین صادرکننده گندم در جهان تبدیل شود.

طبق آمار وزارت کشاورزی روسیه؛ این کشور در سال گذشته توانست حدود ۶ میلیارد دلار گندم به دیگر کشورها صادر کند و درآمد ارزی مناسبی را در شرایط تحریمی بدست آورد.

این کشور همچنین در این سال ها توانست در تولید شکر و گوشت نیز خودکفا شود و با اصلاح مبادی وارداتی برخی از اقلام پرمصرف کشاورزی نظیر میوه و لبنیات اقدام قابل توجهی را در مقابله با تحریم های بین المللی انجام دهد.

وزارت کشاورزی روسیه مسئول تولید و بازرگانی بخش کشاورزی

وزارت کشاورزی روسیه با اقدامات هدفمند در جهت رونق تولیدات داخلی با بازاریابی و تسهیل فروش محصولات کشاورزی عمل کرده و عامل اصلی موفقیت های این کشور در بخش کشاورزی به شمار می رود.

مسئولیت تجارت و بازرگانی بخش کشاورزی در روسیه به وزارت کشاورزی این کشور واگذار شده است و این وزارتخانه نقش مهمی در رشد تولید محصولات کشاورزی، صادرات و ارزی آوری این بخش دارد.

وزارت کشاورزی روسیه در انجام بهتر وظایف خود قصد دارد میزان صادرات محصولات کشاورزی را از حدود ۲۰ میلیارد دلار کنونی به بیش از ۴۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ برساند و وابستگی به درآمدهای نفتی را از بین ببرد.

راهبرد دولت روسیه در حمایت از صادرات محصولات کشاورزی با وجود عضویت در wto

اما راهبرد مهم دولت و وزارت کشاورزی روسیه پس از تحریم های سال ۲۰۱۴ برای رشد چشم گیر بخش کشاورزی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی قابل توجه است.

از آنجایی که روسیه عضو سازمان تجارت جهانی است و کشورهای عضو wto به صورت مستقیم نمی توانند از محصولات صادراتی حمایت کنند بنابراین دولت این کشور از روش های حمایتی غیر مستقیم برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی بهره می برد.

برخی از برنامه‌های دولت روسیه برای حمایت از تولید و صادرات محصولات کشاورزی شامل ارائه تسهیلات بیشتر به کشاورزان و تسهیل شرایط دریافت آن، تقویت بیمه محصولات کشاورزی، کاهش هزینه های حمل و نقل محصولات و همچنین کاهش هزینه های جانبی برای تدارک نیازهای کشاورزان است.

تشکیل انجمن صادرکنندگان محصولات کشاورزی در روسیه برای شکستن رکورد صادرات

وزارت کشاورزی روسیه با استفاده از مدیریت یکپارچه تولید و بازرگانی، علاوه بر رایزنی با مقامات دیگر کشورها برای صادرات محصولات کشاورزی، اقدام به ایجاد ساختارهای مناسب برای افزایش صادرات این محصولات نیز کرده است.

اخیرا وزیر کشاورزی روسیه در نشستی با بازرگانان روسی اقدام به بررسی مشکلات تجاری این کشور درخصوص صادرات محصولات کشاورزی کرد. مسئولین دولتی روسیه درنظر دارند تا برای رفع مشکلات صادرکنندگان روسی و افزایش صادرات این محصولات، انجمن صادرکنندگان محصولات کشاورزی را تشکیل دهند.

انجمن صادرکنندگان محصولات کشاورزی روسیه طی ماه های آینده فعالیت رسمی خود را با حضور بازرگانان روسی و زیر نظر وزارت کشاورزی این کشور آغاز خواهد کرد.

یکپارچه سازی تولید و بازرگانی رمز موفقیت روسیه در رونق بخش کشاورزی

بررسی سیاست و ساختارهای اقتصادی روسیه در حوزه کشاورزی طی سال های اخیر حاوی تجارب متناسب با شرایط کنونی اقتصادی ایران است. این کشور توانست علاوه بر مقابله با تحریم های اقتصادی کشورهای غربی و جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی، به بزرگترین صادرکننده غلات در جهان تبدیل شود.

از سویی دیگر این کشور توانست با اجرای ساختار مناسب برای بخش کشاورزی از جمله «یکپارچه سازی مدیریت تولید و بازرگانی» و اعمال سیاست های حمایتی از تولیدکنندگان داخلی، وضعیت تولید محصولات کشاورزی را بهبود بخشیده و طبق اعلام وزیر کشاورزی این کشور تا چندسال آینده به طور کلی از درآمدهای نفتی بی نیاز شود.

منابع:

وزارت کشاورزی روسیه linkp.ir/plBr

اسپوتنیک linkp.ir/qmLR

وب سایت «linkp.ir/wv7m «ykt.ru

اسپوتنیک linkp.ir/rnVk

نشنال اینترست linkp.ir/xwLn

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.