۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۲۰۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

ساعدی معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی، در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» با بیان اینکه مهم ترین کلیدواژه در اقتصاد مقاومتی، «مردمی سازی» است، گفت: با جذب سرمایه مردم در صندوق های سرمایه گذاری، درآمدهای نفتی به منابع مالی مردم وصل می شود. در حال حاضر پروژه های نفتی سهمی ۴۰ درصدی از منابع صندوق توسعه ملی دارند، درحالیکه بازار سرمایه بهترین گزینه برای تأمین مالی این پروژه ها محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر ساعدی معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» گفت: مهم ترین کلیدواژه اقتصاد مقاومتی، «مردمی سازی اقتصاد» است.

این نشست به عنوان یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شده است. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به همت شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» ۲۹ بهمن ماه، همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

اتصال درآمدهای نفتی به منابع مالی مردم با استفاده از بازار سرمایه

ساعدی همچنین گفت: با جذب سرمایه مردم در صندوق های سرمایه گذاری، درآمدهای نفتی به منابع مالی مردم وصل می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت های بانکی برای سرمایه گذاری سرریز شده است، تصریح کرد: موافقت ضمنی وزیر نفت با فرآیندهای جدید تامین مالی اخذ شده است و از طرفی در کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس طرح هایی با مشارکت E&P در حال بررسی است.

بازار سرمایه بهترین گزینه جذب سرمایه در بخش انرژی

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی گفت: اگر قرار است در حوزه انرژی، اوراق مشارکت منتشر شود باید پشتوانه ای قابل اتکا و مبتنی بر عملیات شفاف داشته باشد تا با شناسایی ریسک سرمایه گذاری، مردم جذب آن شوند و بازار سرمایه بهترین گزینه برای این سرمایه گذاری است.

ساعدی ادامه داد: دوره تحریم و تهدید، یک دوره طلایی است که با اقدام سران سه قوه می توان با مجوزهای ویژه، گشایش اقتصادی را در بسیاری از حوزه ها مشاهده کرد.

سهم ۴۰ درصدی پروژه های نفتی از منابع صندوق توسعه ملی

نماینده صندوق توسعه ملی در این نشست با تاکید بر اینکه این صندوق در سال های اخیر بیشتر حجم تخصیص مالی را در بخش انرژی داشته است، افزود: بیش از ۴۰ درصد منابع تخصیصی صندوق توسعه ملی به صنعت نفت اختصاص داده شده است و امید می رود صندوق پروژه نفت نیز طرح موفقیت آمیزی باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش نهادهای دولتی در سرمایه گذاری های صنعتی گفت: در هیچ جای دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه از ضامن نقد شوندگی برخوردار نیستند و این مساله در اساسنامه صندوق توسعه ملی نیز آورده شده است، بنابراین ریسک سرمایه گذاری بر عهده نهادهایی است که هرکدام به نوعی در رابطه با پروژه ها هستند.

ساعدی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی با منابع خود در بازارهای مالی و پولی داخلی اهرم سازی می کند، بنابراین از سرمایه‌گذاری در بازارهای خارجی منع شده است.

نقش پول راکد نفت در تامین مالی

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی در پایان سخنانش به منابع مالی حاصل از صادارت نفت در کشورهای غیرمتخاصم مانند چین و هند اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی می توان از این منابع به صورت قابل توجهی در تامین مالی و سایر موارد استفاده کرد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.