۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۰۹۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مصطفوی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت، در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» با اشاره به مشکلات پیش روی سرمایه گذاری در صنعت نفت گفت: بازار سرمایه بهترین گزینه برای تامین مالی پروژه های بزرگ نفتی است. از این طریق بدون نیاز به منابع بانکی و یا سرمایه گذاران کلان بخش خصوصی، سرمایه های خرد مردمی برای تخصیص در پروژه های کلان بخش انرژی جذب می شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد مصطفوی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در نشست «بررسی ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی مردمی پروژه های کلان صنعت انرژی» گفت: بر اساس اسناد بالادستی برای تصویب و انجام پروژه های نفتی، موافقت شرکت ملی نفت لازم است که این امر به مانعی برای سرمایه گذاری در این حوزه تبدیل شده است.

این نشست به عنوان یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شده است. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به همت شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» ۲۹ بهمن ماه، همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به فاصله میان بازار صنایع میان دستی و بالادستی اشاره کرد و گفت: قیمت های ناعادلانه و فاصله بازاری میان صنایع باعث شده است که سرمایه گذاری در حوزه نفت امکان ظهور و بروز موثری نداشته باشد.

منابع مالی شرکت ملی نفت برای سرمایه گذاری کافی نیست

مدیر سابق توسعه کسب و کار شرکت ملی نفت با اشاره به مشکل فیزیکال سیستم و رابطه مالی میان صنایع بالادستی و دولت تصریح کرد: شرکت ملی نفت از ۸ میلیون بشکه نفت و گاز تولید خود، تنها ۱.۸ میلیون را در شرایط عادی به قیمت بازار می فروشد و بقیه این میزان با قیمت های یارانه ای و دولتی واگذار می شود.

مصطفوی ادامه داد: با در نظر گرفتن این شرایط، سهم شرکت ملی نفت از درآمدهای نفتی ناچیز باقی می ماند که نمی تواند به عنوان منبع مالی برای توسعه صنعت نفت قلمداد شود.

کاهش انگیزه سرمایه گذاران خصوصی به دلیل بازدهی بلندمدت

وی با اشاره به مدت زمان و میزان سرمایه لازم برای توسعه صنعت نفت خاطرنشان کرد: در پروژه های نفتی بزرگ دنیا حداقل حدود ۸ سال زمان برای بازگشت سرمایه نیاز است.

وی افزود: در ایران پروژه های کلان نفتی تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم دارد که در طی ۴ سال آینده باید بیش از ۶ میلیارد دلار آن محقق شود. درحالیکه افق بلندمدت در بازگشت سود و سرمایه در صنعت نفت، رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ورود به این حوزه را کاهش می دهد.

بازار سرمایه بهترین گزینه تأمین مالی پروژه های بزرگ نفتی

مصطفوی گفت: با توجه به ریسک تحریم و میزان سرمایه لازم برای صنعت نفت، نمی توان انتظار داشت بخش خصوصی به طور مستقیم و با سرمایه های کلان به این بخش وارد شود. با توجه به میزان وام و مشکل ارائه ضمانت بازپرداخت، شرایط گرفتن وام بانکی نیز برای بخش خصوصی فراهم نیست.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن شرایطی که گفته شد، بازار سرمایه با نیروهای تحصیلکرده و جوان و ظرفیت بالای اعتمادسازی در جذب سرمایه، بهترین گزینه برای تامین مالی پروژه های بزرگ نفتی است. از این طریق بدون نیاز به منابع بانکی و یا سرمایه گذاران کلان بخش خصوصی، سرمایه های خرد مردمی برای تخصیص در پروژه های کلان بخش انرژی جذب می شوند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.