۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۳۲۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ دسته: کشاورزی
۰

ابراهیم رستمی عضو هیئت مدیره دامداران با اشاره به مشکلات این صنف در دسترسی به نهاده های دامی، گفت: حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات محصولات اساسی در بودجه سال آینده اختصاص پیدا کرده است؛ حال آنکه بخشی از این ارز ارزان باید صرف کاهش هزینه های تولید و بخشی دیگر به مصرف کنندگان کم درآمد اختصاص یابد.

ابراهیم رستمی عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت نامناسب بازار دام کشور گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود عرضه دام در کشور محدود شده است.

این کارشناس حوزه دام با اشاره به شرایط پرنوسان نرخ ارز طی ماه های اخیر گفت: نوسانات نرخ ارز باعث تفاوت قیمت دام در دو سمت مرز شده است که این موضوع باعث رواج قاچاق شده است. مقوله قاچاق دام در اندازه ای نیست که بر بازار دام تاثیر داشته باشد و باید مدیریت دولت نسبت به عرضه و تقاضای دام و گوشت قرمز بهتر باشد.

وی اظهار داشت: مقوله قاچاق دام در شرایطی طی روزهای اخیر بسیار مهم شده است که طی سال های گذشته ایران بخشی از تولیدات داخلی خود را به صورت مستقیم در میادین عرضه دام کشورهای خلیج فارس نظیر کویت عرضه می کرد و این موضوع تاثیری بر قیمت گوشت در بازار داخلی نداشت.

افزایش هزینه های تولید دام مشکل مهم دامداران طی ماه های اخیر

ابراهیم رستمی در ادامه با اشاره به افزایش هزینه های تولید دامداری ها گفت: قیمت نهاده های دامی طی ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است و این موضوع تاثیر جدی بر قیمت نهایی دامداران داشته است. قیمت رسمی جو طبق اعلام دولت باید حدود ۱۳۰۰ تومان باشد، اما در حال حاضر دامداران این محصول را بیش از ۱۴۰۰ تومان خریداری می کنند.

عضو هیات مدیره دامداران افزود: تخصیص ارز دولتی به واردات نهاده های دامی آنچنان که دولت نسبت به انجام آن برنامه داشته، به درستی اجرایی نشده و قیمت نهاده ها افزایش پیدا کرده است.

۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی باید در حمایت از تولید استفاده شود

این کارشناس دام در ادامه با اشاره به موضوع چگونگی مدیرت عرضه و تقاضای بازار گوشت نیز گفت: دولت باید در این شرایط هم از تولیدکنندگان دام حمایت کند و هم یاور مصرف کنندگان کم درآمد باشد.

رستمی تاکید کرد: حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات محصولات اساسی در بودجه سال آینده اختصاص پیدا می کند، این در حالی است که باید بخشی از این بودجه میلیاردی صرف کاهش هزینه های تولید و بخشی دیگر به مصرف کنندگان کم درآمد اختصاص یابد.

عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران افزود: چنانچه دولت نسبت به تغییر سیاست های خود رویکرد جدی نداشته باشد، وضعیت بازار محصولات پروتئینی همچنان به ضرر مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی خواهد شد.

انتهای پیامغذاو کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.