۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۴۷۱ ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ترکاشوند دبیر کانون صرافان گفت: با تشدید تحریم ها علیه ایران، تجارت با کشورهایی مثل عراق و افغانستان دچار اختلالاتی شده است. برای رفع این مشکل می توان با استفاده از سازوکار معامله ریالی و فراهم کردن آن برای اتباع دو کشور، جریان تجارت را تسهیل نمود و مسئله معطل ماندن منابع ارزی و تجارت دوجانبه را حل کرد.

رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان ایرانیان در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص مشکلات نقل و انتقالات ارزی در تجارت با کشورهایی از قبیل عراق و افغانستان که امکان استفاده از ریال در تجارت با آن ها وجود دارد گفت: بعد از تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران امکان استفاده از راهکارهایی که پیشتر برای نقل و انتقال ارز برای تجارت با کشورها وجود داشته، سختر شده است.

سازوکار معامله ریالی راهکار رفع موانع تجارت با عراق و افغانستان

ترکاشوند در رابطه با حل مسئله نقل و انتقالات ارز در تجارت با این دو کشور گفت: در حال حاضر این امکان وجود دارد که در مبادلات با این کشورها از سازوکار ریالی ایران به عنوان یک شبکه تجارت و مبادلات مالی استفاده کرد، منتهی نیاز است که زیرساخت هایی در داخل و با هماهنگی دستگاه های زیربط ایجاد شود.

وی افزود: در صورتی که زیرساخت های تجارت ریالی برای تجار این دو کشور فراهم شود تا ریال در داخل کشور به چرخش درآید، این امکان ایجاد می شود که چرخه تجارت در این دو کشور به سهولت انجام شود و منابع ارزی ایران در این کشورها و تجارت دوجانبه معطل نشود.

وی با بیان اینکه تجار این کشور به دلیل سود ناشی از تجارت و انتقال ارز دلاری و یورویی به ایران، انگیزه مبادله ریالی با ایران را دارند، گفت: می توان با ایجاد تسهیلات لازم در کشور امکان افتتاح حساب ریالی در بانک های ایران برای افراد عراقی و افغانستانی را فراهم کرد و همچنین با صدور مجوز ورود دلار و یورو به کشور توسط آن ها، معادل ریالی رابه حسابشان واريز كرد .

تجارت ریالی منابع ارزی و تجارت دوجانبه را به جریان می اندازد

دبیر کانون صرافان ادامه داد: بدین ترتیب هم ورود ارز مورد نیاز بازار به کشور تسهیل می شود و هم امکان استفاده از ریال براي تجار اين کشورها جهت واردات از ایران امكانپذير می شود. علاوه بر این با ایجاد یک کانال مبادلاتی، تجارت با این کشورها تسهیل می شود؛ منتهی نیاز است که بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دیگر دستگاه های مرتبط در داخل همکاری کنند.

ترکاشوند در پایان گفت: نمونه عراق و افغانستان تنها یکی از ظرفیت های موجود است که نیاز به بستر سازی دارد و برای حل مسئله مبادلات بین المللی ظرفیت های فراوانی وجود دارد. در صورتی که یک اتاق فکر ارزی برای هماهنگی میان دستگاه های ذيربط شکل بگیرد این امکان وجود دارد که راهکارها و ظرفیت های متعدد فعال سازی و به کار گرفته شود.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.