۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۰۲۸ ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

جدیدترین آمار گمرک نشان می‌دهد با وجود افزایش ۵ درصدی میزان صادرات غیر نفتی ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آمار صادرات آذرماه با افت ۵۰ درصدی نسبت به آذرماه سال قبل مواجه شده است. کارشناسان کاهش صادرات به کشورهای همسو با آمریکا، سختگیری دولت در پیمان‌سپاری ارزی، ممنوعیت صادرات برخی کالاها و همچنین فروکش کردن تب صادرات ناشی از افزایش قیمت دلار را از مهمترین دلایل کاهش صادرات غیر نفتی در آذرماه سال جاری می‌دانند.

به گزارش مسیر اقتصاد مطابق آمار گمرک صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری به بیش از ۳۳.۳ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱.۷ میلیارد دلار افزایش یافته است.

با اینحال میزان صادرات غیرنفتی در آذر ماه سال جاری ۵۰ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. ایران در آذرماه سال گذشته ۳.۸ میلیارد دلار کالا صادر کرده بود که این رقم در آذر ماه سال جاری به ۱.۹ میلیارد دلار تنزل یافته است.

هرچند که مجموع صادرات ۹ ماهه در سال جاری همچنان با ۵ درصد افزایش، نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است، اما به منظور حفظ سیر صعودی صادرات لازم است آمار نامطلوب آذر ماه به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ارزش صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماه نخست سال جاری ۳۳.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به رقم ۳۱.۵ میلیارد دلار در سال گذشته، ۵ درصد رشد داشته است.

مطابق آمار گمرک به غیر از میعانات گازی، صادرات ۱۵ محصول عمده صادراتی ایران، همگی افزایش داشته است. صادرات این محصولات در ۹ ماه نخست سال جاری به میزان ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در این میان میعانات گازی که همچنان صدر نشین صادرات غیرنفتی ایران است با کاهش ۴۵ درصدی، به میزان ۲.۳ میلیارد دلار اثر منفی بر رشد صادرات غیر نفتی ایران داشته است. در جدول زیر ارقام مربوط به صادرات کالاهای مزبور در ۹ ماه نخست سالهای ۹۶ و ۹۷ نمایش داده شده است.

دلایل کاهش ۵۰ درصدی صادرات غیرنفتی در آذر ۱۳۹۷

کارشناسان کاهش صادرات به کشورهای همسو با آمریکا، سختگیری دولت در پیمان‌سپاری ارزی، ممنوعیت صادرات برخی کالاها و همچنین فروکش کردن تب صادرات ناشی از افزایش قیمت دلار را از مهمترین دلایل کاهش صادرات غیر نفتی در آذرماه سال جاری می‌دانند.

تجربه عملکرد صادراتی در ماه‌های قبل نشان داد که اجبار همه صادرکنندگان به پیمان‌سپاری ارزی، ایران را از استفاده حداقلی از ارز حاصل از صادرات نیز محروم می‌کند. این قانون به شکل کنونی نه تنها بازگشت ارز حاصل از صادرات را دشوار می‌کند، بلکه انگیزه‌ای می‌شود تا برخی تجار ایرانی کالاهای خود را از جایی غیر از ایران تامین و سپس به عراق ارسال کنند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.