۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۸۴۷ ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر ساماندهی بخش تولید خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای جایگزینی صادرات نفت، صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا مودودی امروز در اولین جلسه هم اندیشی راهکارهای توسعه صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: یکی از بهترین ظرفیت ها برای جایگزینی صادرات نفت ، صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: براساس آمارهایی که در سطح جهان وجود دارد نشان می‌دهد که این صنعت بسیار رو به رشد است و این صنعت در حال طی کردن مسیری رو به رشد است.

وی اظهار داشت: براساس آمارها در ۱۰۰ برند اول مطرح دنیا در این بخش که سهم بالایی از کل تجارت جهانی را بر عهده دارد در ۱۰ برند اول ارزشی معادل ۵ درصد کل صادرات جهان و معادل ۲۰ برابر کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

مودودی گفت: از ۱۰ شرکت مثل گوگل، مایکروسافت، آمازون و … ارزشی حدود ۷۹۰ میلیارد دلار ایجاد کرده‌اند.

صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری ایران در حوزه آی تی

وی بیان داشت: براساس اطلاعاتی که ارائه شده در حوزه صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات حدود ۲۵۰ میلیون دلار حجم صادرات در بخش های مختلف از جمله ای تی و نرم افزارهای آموزشی و … بوده است.

مودودی با بیان اینکه در حوزه آی تی بازار داخلی یک بازار بسیار بزرگ است، گفت: براساس آمار تنها یکی از مجموعه‌های فناوری اطلاعات حدود ۲۳ هزار فیلم و ۱۵۱ هزار اپلیکیشن منتشر کرده که در مجموع ۱۸۰ میلیارد تومان فروش داشته است.

خدمات فناوری اطلاعات قابل جایگزینی با نفت

وی بیان داشت: صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات از دو جنبه یکی تولیدات نرم افزاری و دیگری در زمینه تولیدات محصولاتی با دانش ارزش افزوده بیشتر مورد توجه است و این بخش می تواند سهم تجارت خارجی ما را افزایش دهد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه از محل تولیدات نرم افزارهای کشور هندوستان بازاری ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار ایجاد کرده است، بیان داشت: ما هم از این ظرفیت برخوردار هستیم و می‌توانیم با تولید در حوزه نرم افزار صادرات این بخش را جایگزین صادرات نفت کنیم و به عنوان یک برند در دنیا مطرح شویم.

تعریف جغرافیای صادراتی گام اول توسعه صادرات

وی با بیان اینکه فعالیت صدور گواهی صادرات نرم افزار یکی از الزامات مورد نیاز برای این بخش است، گفت: تا زمانی که توسط بخش خصوصی و دولتی برای این بخش جغرافیای صادراتی تعریف نشود نمی توان این بخش را به صادرات غیرنفتی اضافه کرد.

مودودی بیان داشت: همچنین اگر بحث صادراتی این بخش ساماندهی نشود این بخش نمی تواند از حمایت های مثل معافیت های مالیاتی در صادرات بهره مند شود.

تعدد مراکز تصمیم گیری مانع توسعه صنایع آی تی

وی افزود: بحث تعدد مراکز تصمیم گیری و تعدد مجوزها هم به صلاح این بخش نیست و همچنین مشوق های صادراتی برای این بخش بدرستی تعریف نشده است.

وی افزود: بحث تعدد مراکز تصمیم گیری و تنوع مجوزها به صلاح این بخش نیست و برای جهش توسعه در صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات باید یک وحدت فرماندهی ایجاد شود که البته اقداماتی از سوی سازمان و بخش خصوصی در این مورد انجام شده اما منجر به نتیجه نشده است.

مودودی بیان داشت: در بحث ارزیابی محتوای محصولات دانش بنیان فاصله ای در مورد درک بین ارزیابی کننده ها و تولید کنندگان وجود دارد.

وی اظهار داشت:در این بخش به یک ساختار مشخص و هادی آموزشی نیاز است ضمن اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های مدیریت صادرات در این بخش مغفول مانده است، زیرا بخش عمده ای از تولیدات در این بخش توسط افرادی انجام می‌شود که با بازار آشنا نیستند.

منبع: خبرگزاری فارس؛ شناسه خبر: ۱۳۹۷۱۰۱۲۰۰۰۷۹۲

انتهای پیام/تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.