۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۱۱۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰ دسته: انرژی
۰

در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میلادی، آمریکا به طور میانگین روزانه ۴ میلیون بشکه نفت خام صادر کرد که ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل است. نفت خام برای اولین بار در تاریخ از نظر وزنی و ارزشی در صدر کالاهای صادراتی آمریکا قرار دارد و این کشور ماهانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار از صادرات آن درآمد کسب می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد تا پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی، آمریکا با اولویت دادن به تامین نیاز داخلی، صادرات نفت خام را جز به کشور کانادا، ممنوع کرده بود. اما از زمان برداشته شدن ممنوعیت صادرات نفت در سال ۲۰۱۵، صادرات این کالا روندی صعودی داشته و در سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین کالاهای صادراتی آمریکا تبدیل شده است.

افزایش تولید و صادرات نفت آمریکا

به طور خاص در دو سال اخیر و بعد از جنگ اوکراین و اعمال محدودیت بر عرضه نفت روسیه به کشورهای اروپایی، بر تولید و صادرات نفت آمریکا افزوده شد. آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی بیشترین تولید نفت خود در تاریخ را تجربه می‌کند و بر اساس آمارها میزان تولید این کشور در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲.۹۲ میلیون بشکه در روز است. همچنین انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز میزان تولید نفت خام آمریکا با مقداری افزایش به طور میانگین به روزانه ۱۳.۱۲ میلیون بشکه برسد.

در نیمه ابتدایی سال جاری آمریکا به طور میانگین روزانه ۴ میلیون بشکه نفت صادر کرد که ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل است و یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا و هلند با روزانه به طور میانگین ۱.۷۵ میلیون بشکه، مقصد اصلی صادرات نفت آمریکا بوده‌اند. کشورهای آسیایی از جمله چین و کره‌جنوبی نیز مقصد ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز از صادرات نفت آمریکا بوده‌اند.

«نفت خام» رتبه اول کالاهای صادراتی آمریکا در سال ۲۰۲۳

در ماه‌های اخیر میلادی نفت خام چه از منظر وزنی و چه از منظر ارزشی، در صدر کالاهای صادراتی آمریکا قرار داشته است و بر اساس تحلیل‌ها انتظار می‌رود در کل سال ۲۰۲۳ میلادی نیز این رتبه را حفظ کند.

تنها در ماه آگوست سال جاری، آمریکا ۱۰.۳ میلیارد دلار نفت خام صادر کرد که حدود ۶ درصد صادرات این کشور را از نظر ارزشی به خود اختصاص داده است. از نظر وزنی نیز نفت خام در ماه آگوست سهمی حدود ۲۴ درصدی در کل صادرات آمریکا داشته است.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.