۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۸۳۰ ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

امیررحیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه آسیب شناسی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه ستاد، پروژه های جاری و معمولی را در قالب پروژه های اولویت دار به دستگاه ها ابلاغ کرده است. حال آنکه وظیفه ستاد ابلاغ پروژهای اولویت دار اقتصاد مقاومتی است و لذا بازنگری در ماهیت پروژه ها ضروریست.

به گزارش مسیر اقتصاد جلسه اخیر کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در روز دوشنبه ۱۰ دی ماه با موضوع «آسیب شناسی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» برگزار شد.

در این جلسه که با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی برگزار شد، فعالیت های سه سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و دبیرخانه آن مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت.

بازنگری در ماهیت پروژه‌های  اقتصاد مقاومتی ضروری است

حسین امیررحیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه گفت: اکثر برنامه ها و پروژه های ابلاغی از سمت سازمان برنامه و بودجه همان پروژه های جاری و معمولی وزارت کار است. ادامه این مسیر از سه سال گذشته باعث شده است که همه مجریان تصور کنند که پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی همان پروژه های جاری و معمولی خودشان است که این تفکر اشتباه است.

این مسئول وزارت کار گفت: در واقع این امر باعث شده است که وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی خواسته ها و برنامه های هزینه بر و غیراقتصادی خود را با برچسب و ویترین اقتصاد مقاومتی پیش ببرند و در نهایت نسبت به مزیت های یک پروژه اولویت دار بی توجهی صورت گرفته است.

سازمان برنامه و بودجه وظایف دبیرخانه ای خود را دقیق تر کند

وی در ادامه افزود: سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکنون گزارش عملکردی را به وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی مبنی بر چگونگی عملکرد خود در سه سال گذشته ارائه نداده است.

امیررحیمی گفت: دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ۱۰ برنامه و پروژه برای خود تعیین و تعریف کرده است؛ که این کار اشتباهی است و باعث می شود که دبیرخانه نتواند به صورت دقیق و آنطور که باید وظایفش را اجرا کند. بنابراین می بایستی از تعریف برنامه و یا پروژه های متعدد برای خود پرهیز کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصادی وزارت کار افزود: حضور معین نیز در استان ها کار بیهوده ای است و این نیز می بایستی حذف شود.

دبیرخانه ستاد باید از ظرفیت کارشناسان استفاده کند

در ادامه جلسه بهاره عزیزی کارشناس اقتصاد مقاومتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ یکی از مشکلات دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که سازمان برنامه و بودجه برنامه ها و پروژه هایی را که از نظر خودش قابلیت توجیه داشته باشد را به عنوان پروژه های اولویت دار به مجریان ابلاغ می کند.

عزیزی در ادامه گفت:‌ دبیرخانه ستاد از ظرفیت های علمی و تخصصی کارشناسان استفاده نمی کند و زمانی که وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی با بررسی های کارشناسی خود پروژه ای را پیشنهاد می دهند، دبیرخانه اکثر آن ها را حذف و پروژه هایی را که مد نظر خودش می باشد را ابلاغ می کند.

این کارشناس اقتصاد مقاومتی در پایان افزود: برای حل این مشکلات می بایستی تعاملات دبیرخانه با مجریان پروژه ها بیشتر شود و از ظرفیت های کارشناسی و تخصصی وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی نیز استفاده شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.