۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۵۰۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ دسته: تولید
۰

رضا رحمانی وزیر صنعت در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بایستی بهبود داخلی سازی خودروها در اولویت قرار بگیرد، تأکید کرد: بايد وابستگی خود را به قطعات خارجی كمتر كنيم تا هم قيمت تمام شده كاهش يابد و هم از توانمندی های داخلی بیشتر استفاده شود. کارشناسان معتقدند «تعیین دقیق و شفاف میزان داخلی سازی در صنعت خودرو» و «قاعده گذاری مناسب به منظور افزایش میزان داخلی قطعات با ارزش افزوده» دو اقدامی است که لازم است به منظور رفع مشکلات صنعت خودرو، هرچه سریعتر در دستور کار وزارت صنعت قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اهمیت صنعت قطعه سازی گفت: با توجه به ظرفيت های خوب توليد در ماه های گذشته افت توليد داشتيم، اما چند هفته ای است كه اين روند بهبود يافته و ميزان توليد در حال افزايش است. 

بهبود داخلی سازی تنها راه حل مشکلات صنعت خودرو

رحمانی با بیان اینکه بایستی بهبود داخلی سازی خودروها در اولویت برنامه های قرار گیرد، تأکید کرد: خودروهايی كه توليد بيشتری دارد، بيش از ۸۰ درصد داخلی سازی شده اند، با اين حال در بعضی خودروها، بین ۱۰تا ۱۵ درصد ارزبری داريم.

وی گفت: بايد وابستگی خود را به قطعات خارجی كمتر كنيم تا هم قيمت تمام شده كاهش يابد و هم از توانمندی های داخلی استفاده بيشتر شود.

وزیر صنعت در پایان گفت: برای زنجيره قطعه سازی كه در اكثر استان‌ها وجود دارد و فرصت اشتغال زايی خوبی وجود دارد، تمهيداتی انديشيده شد تا مشكلی در آينده نداشته باشيم.[۱]

میزان داخلی سازی قطعات در صنعت خودرو شفاف نیست

به منظور افزایش داخلی سازی قطعات در صنعت خودرو، در وهله اول بایستی میزان «داخلی سازی» برای تمامی خودروهای ایرانی شفاف و دقیق شود.

هم اکنون فرآیند اندازه گیری عدد ساخت داخل برای خودروهای ایرانی که توسط شرکت کارگزار وزارت صنعت انجام می شود، دقیق و شفاف نیست و این عدم شفافیت سبب شده تا واردکنندگان قطعات بتوانند به راحتی پله های تعرفه واردات قطعات خودرو را به زیان دولت و مردم و به سود خود دور بزنند.

داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا در اولویت دولت باشد

هم اکنون بزرگترین چالش صنعت خودرو که در شرایط تحریمی نیز نمود پیدا می کند، سطح پایین داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا است. عدم بومی سازی این قطعات سبب شده تا با اعمال تحریم ها خط تولید خودروسازان با مشکلات جدی مواجه شود.

لذا در مرحله بعدی ضروری است تا داخلی سازی این قطعات در اولویت دولت باشد. بومی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا در دستور کار کشورهای صنعتی نیز قرار گرفته است. به عنوان نمونه دولت آمریکا به منظور بهبود داخلی سازی، میان بومی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا و پایین تفاوت قائل شده است. بطوریکه شرط آمریکا این است که قطعاتی نظیر موتور و مجموعه دیفرانسیل بایستی حداقل ۷۵ درصد داخلی سازی شوند. اما چنین شرطی برای قطعات با ارزش افزوده متوسط و پایین در نظر گرفته نشده است.

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر کدخبر: ۶۵۱۱۹۲

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.