۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۶۳۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بر اساس آمارهای منتشره گمرک در هفت ماهه ابتدایی سال جاری، واردات «قطعه منفصله خودرو با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر» نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۵ درصدی همراه بوده است. دلیل کاهش واردات، تامین این قطعات از داخل نبوده بلکه تحریم ها و سخت شدن دسترسی به واردات قطعه بوده است؛ کما اینکه پس از کاهش واردات قطعه، تیراژ تولید خودروسازان نیز کاهش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی آمار تجارت خارجی کشور نشان می دهد در هفت ماهه ابتدایی امسال، حدود ۱.۶ میلیارد دلار قطعات خودرو به کشور وارد شده است.

بر این اساس «قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد به استثنای لاستیک» به ارزشی حدود ۱.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده و در رتبه دوم واردات کشور قرار گرفته است.

با مقایسه آمار هفت ماهه ابتدای امسال با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۶ درصدی واردات قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد تأیید می شود. لازم به ذکر است در هفت ماهه ابتدایی سال ۹۶، حدود ۷۴۷ میلیون دلار قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد به کشور وارد شده بود.

همچنین در این مدت حدود ۲۲۵ میلیون دلار قطعات منفصله با ساخت داخل ۳۰ تا کمتر از ۵۰ درصد وارد کشور شده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که میزان آن ۱۶۸ میلیون دلار بوده، افزایش ۳۴ درصدی داشته است.

خودروهای چینی عامل اصلی رشد واردات

عامل اصلی رشد واردات این بخش از قطعات خودرو را بایستی در خودروهای مونتاژ چینی جستجو کرد. خودروهای مونتاژ چینی نظیر هایما، برلیانس، چانگان، آریو، وانت ریچ، بسترن، تیگو، آریزو، ام وی ام ۳۱۵، ام وی ام ۱۱۰، لیفا و جک به میزان ۲۰ درصد داخلی سازی شده اند. بنابراین عمده واردات قطعات (قطعات منفصله با ساخت داخل ۱۴ کمتر از ۳۰ درصد) در این بخش به منظور مونتاژ محصولات چینی است.

این در حالی است که مسئولان مربوطه وزارت صمت بارها تأکید بر ارتقاء داخلی سازی در خودروهای مونتاژ چینی داشته اند. اما تا زمانی که تعرفه های واردات قطعات منفصله در این بخش اصلاح نشود، اتفاق خاصی در زمینه بهبود داخلی سازی این محصولات صورت نمی گیرد.

علیرغم این مسئله، تحریم های جدید صنعت خودرو موجب می شود تا این محصولات مونتاژی با چالش کمبود قطعات مواجه شوند. لذا ضروری است تا برنامه ریزی جدی به منظور ارتقاء داخلی سازی در این بخش صورت گیرد.

بر اساس آمارهای منتشره گمرک، در این مدت ۲۲۵ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار قطعات منفصله با ساخت داخل ۳۰ تا کمتر از ۵۰ درصد وارد کشور شده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که میزان آن ۱۶۷ میلیون و ۹۹۲هزار دلار بوده، افزایش ۳۴ درصدی محقق شده است.

دلیل کاهش واردات قطعات خودرو با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد چیست؟

اما آمارهای گمرک حاکی از آن است که واردات قطعات منفصله برای خودروهای با عمق ساخت داخل بالا (بالای ۵۰ درصد) که عمده محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را شامل می شود، در ۷ ماهه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۵ درصدی مواجه شده است.

بر اساس آمارهای منتشره در هفت ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۲۵۷ میلیون دلار «قطعه منفصله خودرو با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر» به کشور وارد شده است؛ این در حالی است که در هفت ماهه ابتدایی سال ۹۶، این میزان ۳۴۶ میلیون دلار بوده است.

پس از وقوع نوسانات ارزی در کشور و به موجب بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر الزام واردکنندگان قطعات و مواد اولیه به پرداخت مابه التفاوت ارزی، بسیاری از قطعات و مواد اولیه با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد از گمرک ترخیص نشدند. چرا که بسیاری از قطعه سازان توانایی پرداخت این ما به التفاوت ارزی را نداشتند.

پس از گذشت وقت معینی از این بخشنامه، وزیر صمت وقت در اظهاراتی تولیدکنندگان را از پرداخت این ما به التفاوت ارزی معاف کرد؛ اما گمرک جمهوری اسلامی این بخش نامه را اجرایی نمی کرد و بسیاری از قطعه سازان و واردکنندگان در بلاتکلیفی این مصوبه جدید بانک مرکزی قرار گرفته بودند.

لازم به ذکر است همچنان بخشی از این قطعات و مواد اولیه منفصله از گمرک ترخیض نشده و آن بخشی که وارد کشور شده در آمارهای واردات قطعات ۷ ماهه ابتدایی سال جاری نیامده است.

کاهش تیراژ تولید ناشی از کاهش واردات قطعه

از آنجا که داخلی سازی در این قطعات منفصله صورت نگرفته است، خودروسازان به دلیل این کاهش واردات قطعه در ماه های اخیر، تیراژ تولیدشان کاهش یافت؛ بطوریکه آمار تولید خودروسازان در پنج ماه ابتدایی امسال نشان از کاهش ۹.۵ درصدی تیراژ تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

طبق آمار اعلامی از سوی انجمن خودروسازان در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، ۵۲۵ هزار و ۵۸۶ دستگاه انواع خودروي سواري، وانت و تجاري توليد شده است. در صورتیکه خودروسازان داخلي در پنج ماهه ابتدایی سال ۹۶، ۵۸۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه تولید کرده بودند.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.