۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۶۱۴ ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس اعلام حمید امانی، معاون امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه، در جلسه هفته جاری شورای اقتصاد مسئله تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این درحالیست که اکنون بیش از دو ماه از مهلت قانونی دولت در زمینه اعلام قیمت تضمینی گندم می گذرد.

به گزارش مسیر اقتصاد با گذشت دو ماه از زمان قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، اما همچنان قیمت این محصول توسط دولت اعلام نشده است. بر اساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی دولت موظف است هر ساله پس از بررسی میدانی، هزینه های واقعی تولید گندم و دیگر محصولات اشاره شده در این قانون را مورد بررسی قرار دهد و میزان افزایش قیمت آن ها را به نحوی تعیین کند که کمتر از نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی نباشد.

علیرغم تاکید صریح قانون بر نحوه قیمت گذاری این محصول اما دولت در سال های اخیر به دلیل اختلاف نظر ناشی از تعیین صحیح قیمت گندم، نرخ این محصول در موعد مقرر اعلام نشده است.

به همین دلیل قیمت گندم در سال گذشته نیز به دلیل اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه بدون تغییر باقی ماند و پس از ۷ ماه این قیمت ها به اطلاع کشاورزان رسید.

واردات ۷ میلیون تنی گندم در سال ۹۱ نتیجه تعیین نامتناسب قیمت تضمینی

تاخیر در اعلام و تعیین صحیح قیمت تضمینی گندم منجر به کاهش احتمالی تولید این محصول در سال های بعدی می شود، چرا که تجربه تاریخی آن نیز در سال های ۸۴ تا ۹۱ گواه این موضوع است.

به گونه ای که پس از سال ۸۴ که کشور به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کرده بود، تعیین نامتناسب قیمت تضمینی گندم منجر به کاهش خرید تضمینی این محصول و رواج واردات شد.

به نحوی که در سال ۱۳۹۱ حدود ۷ میلیون تن گندم به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار وارد کشور شد و ایران که تا پیش از این در تولید گندم خودکفا بود، به بزرگترین وارد کننده این محصول در آن سال تبدیل شد.

اختلاف نظر دو نهاد دولتی دلیل اصلی تعیین نامتناسب قیمت گندم

اما علیرغم افزایش حجم واردات در آن سال و با شروع به کار دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ سیاست های خودکفایی در تولید گندم دوباره از سر گرفته شد و قیمت تضمینی این محصول مطابق با هزینه های تولید آن افزایش یافت.

همین امر کافی بود تا سطح خرید تضمینی گندم از ۲ میلیون به ۹.۵ میلیون تن در سال جاری افزایش یابد و به عبارتی کشور از سال ۱۳۹۵ تا کنون به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کرده است. اما در دو سال اخیر قیمت این محصول به دلیل اختلاف نظر دو نهاد دولتی، به درستی تعیین نشده و در زمان مقرر نیز اعلام نمی شود.

بررسی قیمت گندم در جلسه هفته جاری شورای اقتصاد

حمید امانی رئیس امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه ۱۰ آبان ماه در مصاحبه با رادیو اقتصاد در خصوص تاخیر در اعلام قیمت گندم توضیحاتی ارائه داد.

وی با اشاره به عزم جدی دولت در حل مشکلات کشاورزان گفت: خوشبختانه به تازگی مطالبات گندم کاران پرداخت شده است و در این زمینه در مقایسه با سال گذشته شاهد پیشرفت بوده ایم.

رئیس امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تاخیر در اعلام قیمت گندم در دو سال اخیر نیز گفت: جلسات تعیین قیمت گندم از اواخر تیرماه سال جاری تا کنون ادامه دارد.

امانی ادامه داد: طی هفته آینده نیز جلسه ی بررسی تعیین قیمت گندم بنابر دستور معاون اول رئیس جمهور با حضور مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در شورای اقتصاد برگزار خواهد شد و اگر اعضا به توافق برسند قیمت این محصول اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه زمان دقیق اعلام قیمت گندم را منوط به تصمیم گیری اعضا در جلسه فوق الذکر دانست و تصریح کرد: به صورت قطعی نمی توان پیش از جلسه زمانی را اعلام کرد، اما تمامی مسئولین خواستار حل سریع مسئله هستند.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.