۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۶۴۹ ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹ دسته: انرژی
۰

عاصمی پور با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت های داخلی علیرغم داشتن توانمندی و ظرفیت کافی برای انجام پروژه های صنعت نفت، به دلیل معطّل ماندن برای حضور خارجی ها در حال ورشکستگی هستند، گفت: برای استفاده حداکثری از توان داخلی، بایستی محاسبات و ترازنامه ها به صورت ریالی بوده و همچنین رهبر پروژه نیز یک شرکت ایرانی باشد.

محمد جواد عاصمی پور مشاور سابق وزیر نفت در بخش دوم گفتگوی خود با مسیر اقتصاد به هزینه ها و مصارف ریالی و ارزی پروژه های کلان نفتی اشاره کرد و حداکثرسازی استفاده از توانمندی داخلی را مقدمه تامین مالی ریالی این پروژه‌ها از داخل دانست.

ظرفیت تامین مالی و تولید تجهیزات نفتی در داخل کشور وجود دارد

مبنای قرارداد های نفتی و ترازنامه های آن باید به ریال باشد

مشاور سابق وزیر نفت با اشاره به توانمندی داخلی موجود در صنعت نفت، گفت: من اعتقاد دارم که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزینه های یک پروژه در داخل مصرف خواهد شد. منتهی اشکال کار اینجاست که در قرارداد با داخلی نیز، قرارداد به صورت ارزی بسته می شود در حالی هیچ ضرورتی برای این کار وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این زمینه بایستی تمامی پروژه ها به ریال تعریف شود و مکانیزمی طراحی شود که ۲۰ درصد از مصارفی که در داخل وجود ندارد، به صورت ارزی تامین شود. مابقی هزینه ها مربوط به دستمزد و تجهیزات است که همگی بایستی به ریال تعیین شود. برای مثال دستمزد ۱۲ هزار دلار تعیین می شود در حالی که کارکنان پروژه ایرانی و پرداخت نهایی به آن ها ریالی است.

حداکثر سازی مصارف ریال در صنعت نفت

عاصمی پور با اشاره به هزینه های بی مورد ارزی که شرکت های خارجی در پروژه ایجاد می کنند، گفت: وقتی که قرارداد با شرکت خارجی بسته می شود، تمامی هزینه های آن به دلار خواهد بود و بر همین مبنا، بسیاری از هزینه ها که قابلیت تامین در داخل وجود دارند، در خارج از کشور مصرف می شود.

وی با انتقاد از برخورد های دوگانه در قرارداد میان شرکت های ایرانی و خارجی، گفت: همچنین بایستی تمام تسهیلاتی که به شرکت های خارجی داده می شود، برای طرف های ایرانی نیز لحاظ شود. این طور نباشد که آغوش ما، فقط برای شرکت های خارجی باز باشد. برای حداکثرسازی مصارف ریالی پروژه، بایستی یک شرکت ایرانی لیدر باشد.

در صورت توسعه داخلی صنعت نفت ورود خارجی ها نیز تسهیل می شود

مشاور سابق وزیر نفت با تاکید بر اینکه مقدمه تمام مباحث، پذیرش وجود توان داخلی در تامین مالی است، گفت: اتفاقا اگر از ۵ سال گذشته تاکنون از این توان داخلی برای توسعه میادین استفاده کرده بودیم، قدرت چانه زنی ما را در مذاکرات با خارجی‌ها، بالا می برد.

وی ادامه داد: در این صورت تا به امروز، تولید زودهنگام در ۷۰ تا ۸۰ درصد از این پروژه ها شروع شده بود و در این شرایط با دست برتر می‌توانستیم با شرکت های خارجی برای ادامه کار صحبت کنیم.

عاصمی پور در پایان ضمن تاکید بر راه حل های موجود برای حل مشکلات تحریم صنعت نفت، گفت: برای مثال تامین مالی ریالی برای توسعه صنعت نفت، با توجه به سود حاصل از درآمدهای ارزی آنها، قابل اجرا و جذاب است اما زیربنای اصلاح همه این موارد، تغییر تفکر و رویکرد مسئولین در برخورد با مسائل و مشکلات است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.