۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۵۹۷ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ دسته: انرژی
۱

امیری خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با یک جنگ اقتصادی مواجه هستیم، گفت: با تکیه بر توان مالی و فنی موجود در کشور، از تنگناهای موجود عبور خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که کشور در بن بست بماند.

حسین امیری خامکانی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تاکید بر جنگ اقتصادی حاکم بر کشور، گفت: کشور ما مردمِ دست و پا بسته ای ندارد و همین مردم در طول تاریخ نشان داده اند که تنگناهای مختلفی از جمله جنگ نظامی را پشت سر گذاشته اند.

جنگ اقتصادی را همانند جنگ نظامی پشت سر می گذاریم

امیری خامکانی ضمن اشاره به ظرفیت بازار سرمایه و حجم بالای نقدینگی در کشور، گفت: در شرایط کنونی بایستی از تمام ظرفیت و توان خود برای مقابله با این جنگ اقتصادی به خصوص در حوزه انرژی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تامین مالی ابزار های متعددی برای هدایت و استفاده از سرمایه مردم به خصوص در حوزه نفت و گاز وجود دارد. برای مثال ابزار صندوق سرمایه گذاری پروژه که توسط شرکت مپنا برای تامین مالی تبدیل نیروگاه گازی پرند به سیکل ترکیبی استفاده کرده است، در پروژه های دیگر نیز قابل استفاده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرکت هایی که اهلیت خود را از نظر فنی و قابلیت تامین مالی به شرکت ملی نفت ثابت کرده اند، می توانند در حوزه توسعه بالادست صنعت نفت و گاز ورود کرده و از نقدینگی موجود برای تامین مالی پروژه های حوزه نفت و گاز استفاده کنند.

وی با اشاره به بسته شدن روزنه برجام به دلیل دشمنی و بدعهدی آمریکا با کشورمان، گفت: این مسئله ورود سرمایه گذاران و شرکت های خارجی را با مشکل مواجه می کند و توتال هم به همین دلیل از کشور خارج شد.

پروژه های نفت و گاز از طریق توان داخلی قابل انجام است

امیری خامکانی با تاکید بر اینکه شرکت های چند ملتی نمی توانند در کشور فعالیت کنند، خاطر نشان کرد: البته در مورد شرکت توتال در قرارداد IPC توتال هزینه کرده است و اگر فشار آمریکا نبود در ایران می ماند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا توتال بدون اعمال تحریم های شورای امنیت، از قرارداد خارج شد، گفت: اگر چنین قیدی درباره مشروط شدن خروج توتال به تحریم های شورای امنیت در قرارداد وجود داشته باشد، قطعا بایستی توسط وزارت نفت در مجامع بین المللی پیگیری شود و به توتال برای خروج از قرارداد اجازه داده نشود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از توان فنی و مالی در داخل کشور، خاطرنشان کرد: نباید در این وضعیت از ظرفیت های داخلی در حوزه سرمایه گذاری و توان فنی چشم پوشی کنیم و در همین راستا اجازه نخواهیم داد که پروژه های موجود در حوزه نفت و گاز، روی زمین بمانند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. چرادرزمان تنظیم قراردادفاز۱۱بظرفیت داخلی کمیسیون توجه نکردوتوتال بدون هیچ غرامتی کشورراترک وبرای این طرح عظیم فرصت سوزی شد؟

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.