۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۵۲۴ ۰۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ دسته: انرژی
۰

عاصمی پور مشاور سابق وزیر نفت با اشاره به توانمندی های داخلی کشور در زمینه تامین تجهیزات صنعت نفت، گفت: پنج سال است کشور را معطل نگه داشته اند، به خاطر اینکه برجام امضا شده و می‌خواهیم از قراردادهای جدید نفتی رونمایی کنیم. این درحالیست که ما قراردادهای بیع متقابل را داشتیم و در چارچوب آن صدها پروژه عظیم می توانستیم اجرا کنیم.

محمد جواد عاصمی پور مشاور سابق وزیر نفت در بخش اول گفتگوی خود با مسیر اقتصاد به بررسی ظرفیت منابع داخلی در تامین مالی پروژه های کلان پرداخت.

عاصمی پور مدیر باسابقه در حوزه نفت بوده که در حال حاضر مدرس دانشگاه صنعت نفت است. وی در آخرین سمت خود بعنوان مشاور وزیر نفت ایران در امور بورس نفت، در سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ فعالیت داشت.

عاصمی پور در فاصله سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ بعنوان مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (بزرگترین تولیدکننده نفت ایران) فعالیت می‌نمود. وی سابقه مدیرعاملی شرکت ملی حفاری ایران، شرکت نیکو، بورس نفت ایران و همچنین قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را نیز در کارنامه شغلی خود دارد.

ظرفیت تامین مالی داخلی صنعت نفت

وی با اشاره به دگردیسی فکری ایجاد شده در مسئولین نسبت به ابتدای انقلاب، گفت: در حال حاضر، مشکلات موجود به نوع نگرش افراد به مفاهیم اولیه انقلاب از جمله استقلال اشاره کرد.

عاصمی پور ادامه داد: مسئولین به نحوی صحبت می کنند که انگار ما مشکل تکنیکی در حوزه تامین مالی داریم. ۵ سال است کشور را معطل نگه داشته اند، به خاطر اینکه برجام امضا شده و می‌خواهیم از قراردادهای جدید نفتی رونمایی کنیم. این درحالیست که ما قراردادهای بیع متقابل را داشتیم و در چارچوب آن صدها پروژه عظیم می توانستیم اجرا کنیم.

ضرر ۳۲میلیارد دلاری تاخیر در احداث فاز ۱۱ پارس جنوبی طی ۵ سال اخیر

ظرفیت تولید داخلی در صنعت نفت

وی ادامه داد: در کنار همین قراردادها، صنعت داخلی هم شکل گرفته است؛ مثل صدرا، تاسیسات دریایی و بسیاری از شرکت های خصوصی. من در زمانی که مدیر عامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب بودم، پیمانکار ما در ابتدای آن زمان لوله های ۴ تا ۸ اینچ را کار می کرد. در حالی که همان شرکت جهان پارس در حال حاضر، لوله های ۵۶ اینچ را انجام می دهد.

مشاور سابق وزیر نفت با اشاره به اینکه در آن زمان تمام لوله های مورد نیاز خود را از خارج وارد می کردیم، گفت: در حال حاضر، لوله های بالای ۱۰۰ اینچ و لوله های مخصوص گاز ترش را در کشور می سازیم. بویلر های مربوط به پالایشگاه و پتروشیمی را می سازیم و طراحی مهندسی در کشور داریم.

وی با اشاره به مدیریت انجام شده در حوزه نفت همانند طرح ژنریک دارویی، خاطرنشان کرد: ما در زمان جنگ این کار را در مناطق نفت خیز جنوب انجام دادیم به این شیوه که اگر یک طرح را بشکنیم، مدیریت آن تسهیل خواهد شد. در قدم اول بایستی به کالا ها منبع بدهیم و برای جلوگیری از فساد، در مواردی که کالای خاصی در داخل وجود ندارد، مثلا ۲۰ منبع استاندارد بدهیم که صرفا از این منابع بتوان نیازها را تامین کرد.

نگاه به داخل نیازمند یک طرز تفکر و رویکرد

مدیرعامل اسبق شرکت مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به واحد طراحی مهندسی تشکیل شده در زمان وزارت آقای غرضی، گفت: طراحی مهندسی پالایشگاه های اراک و بندرعباس در همین واحد انجام شد. برای مثال در پالایشگاه هفتم و هشتم که این کار انجام شد، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن مربوط به طراحی بود که آن را انجام دادیم. مابقی بخش های تجهیزات و ساخت نیز به همین نحو انجام شد که تا ۸۰ درصد این نیاز در داخل برآورده شد.

وی با تاکید بر روحیه جهادی موجود در اوایل انقلاب و زمان جنگ، گفت: در زمانی که بنده رئیس کل سازمان غله کشور بودم نیز این کار را انجام دادم و در آن جا جهاد سیلوسازی راه انداختیم. تمام این مسائل قبل از اینکه نیازمند تجربه فنی و توان مالی باشد، نیازمند یک تفکر و اندیشه صحیح است. این تفکر بود که عامل انگیزش و روحیه در ما می شد.

شرکت های خارجی هم از داخلی ها استفاده می کنند

عاصمی پور با تاکید بر اینکه برخی به دلیل اینکه توانایی مدیریت صنایع داخلی را ندارند، توانمندی آن ها را زیر سوال می برند، گفت: اتفاقا شرکت های خارجی که به ایران می آیند نیز اغلب از تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی استفاده می کنند مثل حوزه حفاری. ۵ سال است که در این حوزه به دلیل معطل ماندن برای ورود شرکت های خارجی، شرکت های ایرانی مضمحل شده اند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ما نیاز به یک رستاخیز مدیریتی هستیم. در صورتی که این اتفاق بیافتد، مشکلی در تامین مالی و توان داخلی در تجهیزات و خدمات نخواهیم داشت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.