۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۱۷۵ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ دسته: انرژی
۰

بهزاد حضرتی رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد نیاز موجود در صنعت نفت توسط شرکت های پیمانکار ایرانی قابل برطرف شدن است، گفت: به دلیل سهم بالای توان داخلی و مصارف ریالی در پروژه های صنعت نفت، استفاده از ریال در این پروژه ها امکان پذیر است.

بهزاد حضرتی رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی (APEC) در گفتگو با مسیر اقتصاد به ظرفیت های بومی موجود در صنعت نفت به خصوص در حوزه پیمانکاری اشاره کرد و بخش عمده از مصارف صنعت نفت را ریالی دانست.

حضرتی ضمن اشاره به توان داخلی موجود در حوزه پیمانکاری صنعت نفت، گفت: می توان گفت که در حوزه پیمانکاری به خودکفایی رسیده ایم و ۱۰۰ درصد نیاز موجود در این صنعت توسط شرکت های پیمانکار ایرانی برآورده خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه های متنوع پتروشیمی و پالایشگاهی در کشور به صورت کامل توسط پیمانکاران ایرانی انجام می شود و در زمینه اجرای طرح ها که حدود ۲۵ درصد از کل هزینه های پروژه را در بر می گیرد، هیچ نیازی به حارج نداشته و مصارف کاملا ریالی است.

اکثر نیاز صنعت نفت از داخل کشور و به ریال قابل تأمین است

وی با اشاره به بحث تامین مالی به عنوان مهمترین چالش پیمانکاران برای تبدیل شدن به شرکت های در حد بین الملل، افزود: در صورتی که شرکت های پیمانکار داخلی بتوانند مسئله تامین مالی خود را حل کنند، بسیاری از مشکلات آن ها حل شده و حتی می توانند وارد حوزه مدیریت حوزه های نفت و گاز و پذیرش ریسک آن بشوند.

رئیس هیئت مدیره اَپِک با اشاره به قرارداد IPC منعقد شده با توتال، یاد آوری کرد: اساسا سهم بالای توتال در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به این دلیل بود که بخش عمده تامین مالی پروژه بر عهده اش بود. درحال حاضر شرکت های پیمانکار صنعت نفت به دلیل نبود پروژه با مشکلات مالی و نداشتن نقدینگی مواجه هستند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت اگر طرف های ایرانی در تامین مالی آن سهیم می شدند، بخش قابل توجهی از مصارف پروژه، داخلی و قابل استفاده به صورت ریال بود. این مصارف شامل تمام هزینه های مربوط به خدمات مهندسی و ساخت و بخش عمده ای از هزینه های مربوط به قطعات می شد.

حضرتی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از روش های تامین مالی، واگذاری بخش هایی از پروژه های در حال بهره برداری یا دارایی های وزارت نفت و شرکت های تابعه به پیمانکاران به عنوان تهاتر می باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.