۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۷۰۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ دسته: حمل و نقل
۰

اولین محموله حبوبات ترانزیتی از مبدا بندر کاندلای هند به مقصد افغانستان، روز سه شنبه وارد بندر چابهار شد. با این وجود در حال حاضر، ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی بندر چابهار به دلیل نبود زیرساخت ریلی مناسب بدون استفاده باقی مانده است. برای استفاده از این ظرفیت لازم است راه آهن چابهار-سرخس به عنوان زیرساخت ریلی این بندر تکمیل گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد  پس از ترانزیت موفقیت‌آمیز محموله گندم اهدایی هند به افغانستان در نیمه دوم سال گذشته و در ابتدای سال جاری، اولین محموله حبوبات ترانزیتی از مبدا بندر کاندلای هند به مقصد افغانستان سه شنبه توسط کشتی کانتینری نگار وارد بندر چابهار شد.

حسین شهدادی معاون بندری و اقتصادی  اداره کل استان سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: با سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد زیرساخت‌های بندری و تأمین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری، بستر مناسب ترانزیت از طریق بندر چابهار به مقصد افغانستان ایجاد شده است که با جابه‌جایی موفقیت آمیز محموله‌های گندم ترانزیتی توجه تجار افغان به ترانزیت از مسیر چابهار معطوف شده است.

معاون بندری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: همه تلاش این اداره کل، تسهیل ترانزیت در راستای رقابت‌پذیری خدمات بندری و کاهش هزینه تمام شده کالای ترانزیتی از طریق بندر چابهار است که برای تحقق این موضوع تشریک مساعی همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع ترانزیت ضروری ‌است.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، تلاش ‌می‌کنیم با کسب رضایت تجار افغانی از همه ظرفیت‌های ترانزیتی برای ترانزیت کالا به افغانستان استفاده کنیم.[۱]

مزایای اقتصادی بندر چابهار

بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در شمال دریای عمان و خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس واقع شده است. چابهار بیش از ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی دارد و بهترین راه ترانشیپ کالا به بنادر خلیج فارس است.

این بندر دارای ظرفیت های اقتصادی متعددی همچون گردشگری، تولید میوه های گرمسیری، پرورش ماهی و میگو و استقرار صنایع مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی است. 

بندر چابهار به عنوان کلید توسعه شرق کشور، نزدیک ترین فاصله تا کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه را داشته و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه بهترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار می رود.

فعال شدن ظرفیت بندر چابهار با تکمیل زیرساخت ریلی

طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۸۶ آغاز شد و فاز اول آن با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در پاییز ۹۶ به بهره برداری رسید.

با تکمیل فاز اول بندر شهید بهشتی، ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش یافت اما به دلیل نبود زیرساخت ریلی مناسب در پس کرانه بندر، ظرفیت ایجاد شده در این بندر بدون استفاده باقی مانده و سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری برای افزایش ظرفیت بندر معطل تکمیل راه آهن چابهار-سرخس به عنوان اصلی ترین رکن تحول ترانزیت شرق کشور است. 

راه آهن چابهار-سرخس به طول ۱۳۴۰ کیلومتر از ۲ قطعه اصلی تشکیل شده است. قطعه اول آن به طول ۵۸۰ کیلومتر چابهار را به شبکه ریلی کشور در زاهدان متصل می کند و پس از گذشت ۸ سال از آغاز عملیات عمرانی حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

قطعه دوم این خط ریلی به طول ۷۶۰ کیلومتر از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه ادامه دارد و پیشرفت فیزیکی آن از سال ۹۳ تا کنون در حد صفر بوده است.

گفتنی است تکمیل قطعه اول مسیر تنها بخشی از ظرفیت ترانزیتی شرق کشور یعنی ترانزیت به افغانستان را فعال خواهد کرد و برای فعال سازی ظرفیت ترانزیتی کشورهای آسیای میانه باید هر دو قطعه مسیر تکمیل گردد.

واگذاری این خط ریلی به بخش غیر دولتی از طریق روش های مشارکت عمومی خصوصی (PPP) سبب رفع مشکل تامین مالی و تکمیل این خط ریلی راهبردی خواهد شد.

پینوشت:

[۱]: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کد خبر: ۴۳۱۹۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.