۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۱۷۸ ۰۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

با بررسی لایحه تفکیک وزارتخانه ها در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با ۱۱۳ رای مخالف به دلیل تناقض های جدی این لایحه با اسناد و قوانین بالا دستی، مانع از تغییر ساختار دولت شدند.

به گزارش مسیر اقتصاد امروز یکشنبه چهارم تیرماه، مجلس شورای اسلامی در ادامه دستور کارهای اعلام شده برای این هفته خود، لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت را بررسی کرد.

این لایحه در خرداد ماه سال گذشته به مجلس ارسال شده بود و کمیسیون های اجتماعی، اقتصادی، صنایع و معادن و کشاورزی با تفکیک وزارتخانه ها مخالفت کرده بودند.

بعد از مخالفت کمیسیون های تخصصی و بنابر درخواست دولت و رئیس مجلس، کمیسیون مشترکی برای بررسی کلیات لایحه تفکیک وزارتخانه ها تشکیل شد و اعضای این کمیسیون نیز با این لایحه مخالفت کردند.

۶ دلیل مخالفت کمیسیون مشترک با لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها

مخالفت نمایندگان مجلس با اصل لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت

صبح امروز با آغاز به کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی این لایحه مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت و در نهایت پس از صحبت موافقین و مخالفین، نمایندگان به کلیات آن رای مثبت ندادند.

گفتنی است آقایان پورمختار، لاهوتی و قربانی به عنوان مخالف لایحه ارسالی دولت صحبت کردند که اهم دلایل مخالفت این نمایندگان به شرح زیر است:

  • لایحه ارسالی دولت مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی و ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه است.
  • از زمان ادغام این وزارتخانه ها فرصت چندانی هنوز سپری نشده است و تفکیک این وزارتخانه ها زمان باقیمانده دولت فعلی را تلف خواهد کرد.
  • مشکلات اصلی اقتصادی کشور ادغام و تفکیک وزارتخانه ها نیست و باید نحوه مدیریت وزارتخانه ها تغییر پیدا کند.

تغییر ساختار دولت مغایر با نظرات کارشناسی

طبق لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت قرار بود وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و ورزش و جوانان دستخوش تغییر شوند که با این تصمیم مجلس، تغییرات در این وزارتخانه ها منتفی شد. بر اساس گزارش های کارشناسی تفکیک دوباره این وزارتخانه ها منجر به اتلاف وقت مجلس و دولت می شود و در شرايط فعلي به صلاح كشور نخواهد بود.

ادلّه کارشناسی و تجربه کشورهای پیشرفته در تضاد با تفکیک بازرگانی از وارتخانه‌های تولیدی است + گزارش سیاستی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.