۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۹۴۵ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ دسته: آبخیزداری، کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۰

اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست در گزارشی ضمن برشمردن مزایای فراوان تالاب ها، جنگل ها و حوضه های آبخیز، بر نقش و اهمیت آن ها در حفظ منابع آبی جهان تاکید کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد از کیپ تاون در آفریقای جنوبی تا بنگلور در هندوستان، کمبود آب به دلیل گرمی آب و هوا و افزایش تقاضا برای مصرف به یک تهدید جهانی تبدیل شده است.

برای یافتن راه حل های عملی و مقرون به صرفه جهت حل بحران جهانی آب، نباید از سهم طبیعت در پایان دادن به این بحران چشم پوشی شود. به همین دلیل در همایش روز جهانی آب نیز راه حل های مبتنی بر طبیعت بیشتر از دیگر روش ها خودنمایی می کرد.

تنش آبی در بسیاری از شهرهای پرجمعیت جهان

در حال حاضر تغییرات آب و هوایی سبب محدود شدن منابع آبی شده است. به همین دلیل ساکنان شهر آفریقایی کیپ تاون خشکسالی بی سابقه ای را تحمل می کنند. همچنین خشکسالی سال ۲۰۱۵ در سائوپائولو ۹ میلیون برزیلی را با مشکل جیره بندی آب مواجه کرد. در سراسر جهان نیز شهرهای بزرگ از تنش آب رنج می بردند.

کمبود آب در حال حاضر زندگی ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است. براساس گزارش سازمان ملل منابع آبی، به دلیل ورود آلودگی های ناشی از کشاورزی شدید، تولیدات صنعتی، معدنکاری و فاضلاب های شهری، به طور فزاینده ای کاهش می یابد. این در حالی است که نیازهای آب همچنان در حال رشد است و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد افزایش یابد.

احیای جنگل ها و تالاب ها راهکار کشورها برای حفاظت از منابع آبی

کارشناسان جامعه جهانی راه حل های مبتنی بر طبیعت را برای حل بحران آب پیشنهاد می دهند. آن ها معتقدند جنگل های سالم، تالاب ها، رودخانه ها و دیگر سیستم های طبیعی همواره نقشی اساسی در فراهم آوردن آب ایفا کرده اند و حفاظت از آن ها به حفظ منابع آب پاک کمک می کند.

در برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ و در اعلامیه های کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، به این نکات توجه شایانی شده است. به همین دلیل کشورها به سمت سرمایه گذاری روی احیای جنگل ها و حفاظت از تالاب ها و حوزه های آبریز (آبخیز) حرکت کرده اند.

۳ شیوه حل «بحران آب» به کمک جنگل‌ها

بحران آب در گستره جهانی است و به دلیل کمبود آب کافی، پاکیزه و مقرون به صرفه سلامتی مردم جهان تحت تاثیر قرار گرفته است، با این حال ما به تخریب اکوسیستم های طبیعی از جنگل ها، تالاب ها و حوضه های آبخیز که منابع آب به شدت به آن ها متکی هستند، ادامه می دهیم.

انواع مختلف تالاب ها همچون مرداب ها، دشت های سیلابی و باتلاق ها نقش فیلترینگ آب های موجود در طبیعت را برای تهیه آب پاک و آشامیدنی ایفا می کنند.

حل بحران آب با راه حل های مبتنی بر طبیعت میسر است

تالاب ها از جوامع در برابر طوفان ها و دیگر حوادث ناشی از تغییرات آب و هوایی محافظت می کنند و به ذخیره سازی کربن و تامین امنیت غذایی و افزایش درآمد مردم از طریق ماهیگیری کمک شایانی می کنند. با وجود این مزایای آشکار تالاب ها، انسان ها با اعمال خود از سال ۱۹۰۰ تقریبا دو سوم از تالاب های جهان را به نابودی کشانده اند.

به همین منظور باید از «راهکارهای مبتنی بر طبیعت» در حل بحران های آبی استفاده شود؛ این بدین معنی است که قوانین مناسبی توسط کشورها به منظور حفظ جنگل ها، تالاب ها و حوضه های آبخیز اعمال گردد تا سیستم های طبیعی با زیرساخت های بهتر و مناسب تری به تولید آب کمک کنند.

در مورد سائوپائولو، نیز راهکار مقابله با کم آبی حفاظت از جنگل های موجود (آمازون) است.

حل «بحران آب» در برزیل با احیای جنگل آمازون

بحران کمبود آب که این شهر در سال ۲۰۱۵ تجربه کرد، می تواند دوباره با افزایش سرازیر شدن آلودگی ها به آمازون بوجود آید.

منبع: اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.