۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۹۰۵ ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ دسته: کشاورزی
۰

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به ممنوعیت واردات سیب آمریکا در چین، از دولت دوازدهم خواست تا با برنامه ریزی مناسب، فرصت صادرات سیب ایرانی به چین را مهیا کند.

به گزارش مسیر اقتصاد صدرالدین نیاورانی ۳۰ فروردین طی گفتگویی با رادیو اقتصاد با اشاره به ممنوعیت واردات سیب توسط دولت چین از آمریکا گفت: ایران از فرصت طلایی پیش آمده باید به نحو احسن استفاده کند و در کوتاهترین زمان ممکن با توسعه صادرات جای خالی آمریکا را در این بازار پرنماید.

نیاورانی ضمن بیان اینکه ایران سومین تولیدکننده سیب در جهان است، اظهار داشت: سالانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب درختی در سطح کشور تولید می شود.

سیب ایرانی برند و قیمت مناسب در بازار جهانی دارد

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی کشور گفت: سیب ایران از حیث مرغوبیت و کیفیت بالاتر از سیب آمریکاست و هم اکنون این محصول در بازارهای جهانی با قیمت بالاتری نسبت به سیب سایر کشورها مانند آمریکا به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه سیب ایرانی به لحاظ طعم، مزه، بو و رنگ از شهرت جهانی برخوردار است، افزود: جدا از این، باقی ماده سموم و مواد شیمیایی در محصول مزبور بسیار کمتر از تولیدات سایر ممالک دنیاست.

نیاورانی ادامه داد: در حال حاضر از مجموع تولید سیب در کشور سالانه کمتر از ۷۰۰ هزار تن روی ریل صادرات قرار می گیرد.

شرایط مناسب سیب برای صادرات به دیگر کشورها با توسعه امکانات

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی گفت: میوه ها طول دوره عمر زندگی مختلفی دارند برای مثال میوه گیلاس را می توان برای مدت محدودی یعنی به مدت سه تا ۱۵ روز در شرایط خیلی خوب نگهداری کرد.

نیاورانی گفت: در صورتیکه میوه سیب دستکم در شرایط انباری سه ماه، سردخانه شش ماه و کنترل اتمسفر تا یکسال قابل نگهداری است.

وی همچنین بابیان اینکه صادرات سیب نیازمند زیر ساخت ها و امکانات مناسب است، افزود: دستگاه سورتینگ، کارتن مرغوب، بسته بندی مناسب و غیره از جمله این موارد است.

ایجاد زنجیره ارزش سیب توسط وزارت کشاورزی برای افزایش صادرات

رشد صادرات سیب نیازمند همکاری وزارت جهاد کشاورزی و امورخارجه

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا میزان صادرات سیب در ایران قابل توجه نیست، گفت: متاسفانه مشکلات زیادی بر سر راه توسعه صادرات در حوزه های مختلف منجمله کشاورزی وجود دارد که باید این موارد به همت دولتمران برطرف شود.

نیاورانی همچنین اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی و امور خارجه با تعامل و هم افزایی باید این شرایط را به بهترین شکل ممکن برای صادرکنندگان در کشور فراهم کنند.

شکسته شدن رکورد صادرات سیب نتیجه سیاست «بازار در برابر بازار»

بالا بودن تعرفه کشورهای واردکننده عامل مهم در تجارت سیب ایرانی

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی در ادامه بالابودن تعرفه صادرات و مسائل سیاسی را از دیگر مشکلات حوزه صادرات برشمرد و اظهارداشت: در حال حاضر سیب ایران با تعرفه گمرکی ۳۳ درصد به هندوستان صادر می شود.

وی در این گفتگو با عنوان اینکه صادرات با تعرفه بالا به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست، یادآورشد: کاهش تعرفه واردات این کشور جهت صادرات سیب ایرانی حمایت بی شائبه وزارت امورخارجه ایران را می طلبد.

شکسته شدن رکورد صادرات سیب نتیجه سیاست «بازار در برابر بازار»



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.