۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۳۴۷ ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸ دسته: کشاورزی
۰

به گفته مدیر‌کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، زنجیره سیب حلقه‌های پیش از برداشت تا برداشت، مرتب سازی، درجه بندی، بسته بندی، حمل و نقل، فرآوری و مصرف را شامل شده و از نیمه دوم سال جاری با هدف توسعه صادرات این محصول پیاده سازی خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین امنیت غذایی کشور می بایست همواره مدیریت چهار محور اساسی زمین (آب و خاک)، تولید و کشت، منابع و نهاده ها و بازار عرضه را بر عهده داشته باشد.

هماهنگی بین صادرکننده و تولیدکننده یکی از نقصان های وزارت جهاد کشاورزی و دفتر توسعه صادرات در خصوص صادرات محصولاتی مانند سیب در دهه های گذشته بوده است؛ حال آنکه در صورت هماهنگی بین این عناصر مهم زنجیره سیب، حجم صادرات آن به کشورهای روسیه، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، شمال آفریقا و پاکستان می توانست افزایش یابد و از این طریق برای کشور ارزآوری داشته باشد اما طی این مدت این امر محقق نشده است.

به همین جهت وزارت جهاد کشاورزی طبق مسئولیت هایی که قانون انتزاع در اختیارش قرار داده است، برنامه مشخصی برای توسعه بازارهای صادراتی تولیدات داخلی دارد و با تشکیل این زنجیره نیز در ایجاد و توسعه این بازارها قدم بر می دارد.

۲۷ شهریور ماه بود که شاهرخ شجری مدیر‌کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی زنجیره سیب در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: با موافقت هیئت مدیره زنجیره سیب، پیش نویس آیین نامه اجرای این زنجیره، اصلاح و مصوبات آن برای راه اندازی زنجیره در نیمه دوم سال در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی در مورد این زنجیره داد و گفت: این زنجیره حلقه‌های پیش از برداشت تا برداشت، مرتب سازی، درجه بندی و بسته بندی، حمل و نقل، فرآوری و مصرف سیب را شامل می‌شود.

از شرایط لازم برای حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان در زنجیره تولید و عرضه سیب این است که باید سالانه ۵۰۰ تن تجارت بین المللی و یا ۱۰۰ تن محصول فرآوری شده به ارزش ۵۰۰ هزار دلار در این محصول داشته باشند.

سهم ۴ درصدی ایران از صادرات سیب در جهان

گفتنی است ایران سالانه ۳.۵ میلیون تن سیب درختی تولید می کند که از این میزان در سال  گذشته حدود ۳۵۳ هزار تن به سایر کشورها صادر شده است.

هم اکنون ۱۵ درصد صادرات سیب جهان متعلق به چین با یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن است، رتبه دوم ایتالیا با یک میلیون و ۴۹ هزار تن، رتبه سوم لهستان با یک میلیون و ۹ هزار تن، رتبه چهارم آمریکا با ۷۷۷ هزار تن، رتبه پنجم شیلی با ۷۶۴ هزار تن، رتبه ششم فرانسه با ۵۷۲ هزار تن، رتبه هفتم آفریقای جنوبی با ۵۱۰ هزار تن، رتبه هشتم نیوزیلند با ۳۸۱ هزار تن و رتبه نهم متعلق به ایران با ۳۵۳ هزار تن صادرات سیب است. سهم ایران از بازار صادرات سیب درختی فقط ۴ درصد است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.