۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۸۷۵ ۰۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از وظایف قانونی خود طی سال های اخیر، توانسته است صادرات محصولات باغی و زراعی را با مدیریت مناسب افزایش دهد. در همین راستا تا ۲۰ اسفندماه سال ۹۶ میزان صادرات سیب به رقم بی سابقه ۵۳۵ هزارتن رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته با اتخاذ سیاستی مناسب توانست به میزان صادرات سیب های تولید شده به دیگر کشورها بیفزاید.

در حالی که اواسط سال ۹۶، تلنبار شدن سیب های تولید شده باغداران ارومیه ای در کنار جاده ها، نگرانی های زیادی را در مورد فروش این محصولات به وجود آورده بود، اما خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی توانست علاوه بر تنظیم بازار داخلی، صادرات این محصول را نیز افزایش دهد.

رشد تولید محصولات باغی در سال ۱۳۹۶

در سال ۱۳۹۶ در حدود  ۲۲ میلیون و ۴۵ هزارتن انواع محصولات باغی و گلخانه ای در کشور تولید شده است؛ که این میزان تولید نسبت به سال ۹۵، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رشد داشته است.

طبق آمارهای اعلامی از سوی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، تولید سیب در سال ۱۳۹۶ حدود ۳.۷ میلیون تن بود و رتبه نخست تولید محصولات باغی کشور را در سال گذشته به خود اختصاص داد. در  سطح این سال باغات سیب کشور ۲۵۴.۲ هزار هکتار بوده و از این حیث در رتبه دوم محصولات باغی قرار داشته است.

افزایش صادرات سیب با اعمال سیاست بازار در ازای بازار

طی چند سال گذشته سیاست بازار در ازای بازار در زمینه صادرات سیب توسط وزارت جهاد کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است. گفتنی است هر ساله از پایان مهرماه تا اواخر خرداد ماه سال بعد امکان صادرات سیب به کشورهای متقاضی وجود دارد که در این مدت بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نقشی تعیین کننده در میزان صادرات این محصول دارد.

کشورهای متقاضی سیب ایران کشورهای هند، عراق، افغانستان، پاکستان و روسیه هستند که در سال های گذشته سیب های داخلی به این کشورها صادر شده است.

رشد صادرات سیب نتیجه برنامه ریزی موفق وزارت کشاورزی

میزان صادرات سیب در سال های اخیر نشان دهنده موفقیت این وزارتخانه در فروش این محصول تولیدی توسط باغداران داخلی است.

در سال ۹۵ وزارت کشاورزی سیاست تجاری مناسبی برای این محصول اتخاذ کرد و طی آن، واردات موز را ملزم به صادرات سیب کرد؛ بر این اساس صادرات سیب ۱۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۴ داشت.

صادرات ۵۳۵ هزار تنی سیب تا ۲۰ اسفند سال ۹۶

اول فروردین ماه سال ۹۷ معاون باغی زراعی وزارت جهاد کشاورزی با تشریح وضعیت صادرات سیب تا ۲۰ اسفندماه ۹۶ خبر از رشد صادرات این محصول در سال جاری داد.

طبق اعلام مهندس محمدعلی طهماسبی صادرات سیب کشور تا ۲۰ اسفندماه سال ۹۶ از مرز ۵۳۵ هزارتن گذشت که این میزان در تاریخ کشور رقمی بی‌سابقه محسوب می‌شود. وی همچنین پیش بینی کرد که با ادامه روند کنونی بیش از ۷۰۰ هزارتن سیب تولیدی کشور صادر خواهد شد.

طهماسبی افزود: این موفقیت بی‌نظیر در سایه اتخاذ سیاست بازار در برابر بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی است؛ این دستاورد به طور ویژه با زمینه سازی و تلاش های لازم از سوی معاونت بازرگانی و دفتر امور بین‌الملل این وزارتخانه حاصل شده است.[۱]

لزوم بررسی و تسهیل شرایط صادرات سیب به کشورهای هدف

همانگونه که اشاره شد، کشورهای هند، افغانستان، پاکستان، عراق و روسیه از جمله بازارهای هدف سیب های صادراتی تولید داخل هستند. اما هر کدام از این کشورها به منظور واردات سیب شرایط پیچیده ای اتخاذ کرده اند که بایستی این شرایط طی دوماه باقیمانده تا پایان فصل صادرات سیب (خردادماه) با رایزنی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی برطرف شود.

به عنوان مثال بازرگانان روسی از مشتریان سیب ایرانی هستند. اما دولت این کشور برای واردات سیب از ایران تعرفه ۳۵ درصدی وضع کرده است. همچنین بازپرداخت محصولات فروش رفته بین ۴۵ تا ۶۰ روز به طول می انجامد که این موضوع باعث باعث کاهش انگیزه صادرکنندگان سیب ایرانی به این کشور می شود.

مقامات کشور هند نیز تعرفه ای ۵۰ درصدی برای واردات سیب از ایران اتخاذ کرده اند که با در نظر گرفتن ارزش افزوده این رقم به ۷۰ درصد می رسد. این مسأله باعث می شود که از میزان صادرات سیب ایران به هندوستان کاسته شود.

لزوم همکاری دستگاه های دخیل در دیپلماسی اقتصادی با وزارت جهاد کشاورزی

گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی با برندسازی، تکمیل و توسعه زنجیره های صادرات محصولات کشاورزی موظف است از بازار رسانی محصولات داخلی حمایت کند.

این وزارتخانه به سبب قانون تمرکز وظایف، باید با بررسی مزیت های صادراتی کشور در بخش کشاورزی در مراودات سیاسی و تجاری با سایر کشورها نیز فعال گردد.

اما در این مسیر و به منظور گسترش بازارهای صادراتی، لازم است نهادهای مختلف و متخصص در این زمینه نظیر سازمان توسعه تجارت و بخش بازرگانی وزارت امورخارجه نیز با وزارت کشاورزی همکاری نمایند تا شرایط صادرات محصولات کشاورزی در هر سال رو به بهبود حرکت کند.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۸۷۷۱۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.