۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۵۶۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

ایران به تازگی یادداشت تفاهمی با کشورهای روسیه و قزاقستان منعقد کرده است که بر اساس آن، گندم این کشورها به ایران صادر می شود و بعد از تولید آرد، این محصول به کشورهایی همچون عراق و افغانستان صادر خواهد شد. هدف از این اقدام افزایش تولید و میزان صادرات آرد عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از برنامه های موفق وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولید محصولات اساسی، افزایش ضریب خوداتکایی در این محصولات و نیز خودکفایی در تولید گندم بوده است.

به همین منظور واردات این محصول با ارزش غذایی به کشور در سال های اخیر ممنوع بوده و تنها در مواردی به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر و صادرات مجدد مجوز آن صادر شده است.

در همین راستا اخیرا با توجه به افزایش میزان تولید گندم در روسیه و قزاقستان، واردات این محصول از این کشورها به منظور ایجاد ارزش افزوده و صادرات مجدد آن به دیگر کشورها قانونی شد.

تفاهم نامه صادرات گندم به ایران به منظور تولید آرد و صادرات این محصول 

طبق اعلام مقامات روسی، ۳ کشور روسیه، قزاقستان و ایران تفاهم نامه ای به منظور گسترش روابط تجاری در حوزه گندم امضا کردند. یادداشت تفاهم همکاری بین ۳ کشور دارای مراحل مختلف با کارکردهای موثر در کسب و کار کشورها خواهد بود.

بر اساس این تفاهم نامه، گندم روسیه و قزاقستان به صورت موقت به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر از طریق حمل ونقل دریایی وارد ایران خواهد شد. به گفته ی مقامات روسی به شرکت هایی که از امتیاز این توافق استفاده کنند و بتواند گندم های خود را به ایران تحویل دهند شرایط ویژه ای تخصیص خواهد یافت.

میزان تجارت گندم سالیانه تحت این تفاهم نامه در حدود ۱.۵ میلیون تن تعیین شده است و احتمال افزایش تجارت در این محصول و سایر محصولات کشاورزی نیز وجود خواهد داشت.

کاهش واردات گندم درپی افزایش میزان تولید

ایران در سال های اخیر واردات گندم را به دلیل خودکفایی در تولید گندم ممنوع کرده است. در اثر این تصمیم میزان تجارت گندم روسیه و قزاقستان با ایران کاهش پیدا کرده است.

طبق آمارهای موجود روسیه در بین سال های ۱۶-۲۰۱۲، سالانه به طور میانگین حدود ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تن گندم به ایران صادر می کرد؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ این میزان به ۳۳۲ هزار تن کاهش پیدا کرد.

این میزان کاهش در نیمه اول سال ۱۸-۲۰۱۷ نیز ادامه پیدا کرده است به طوریکه تنها ۷۷ هزار تن گندم به ایران صادر شد که در نوع خود قابل توجه است.

همچنین میزان صادرات گندم قزاقستان به ایران در دوماه سپتامبر و دسامبر سال ۲۰۱۷ به میزان ۳ هزار تن بوده است؛ درحالیکه در بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میزان صادرات گندم این کشور به ایران، بین ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون تن بوده است.

رشد ۷۲۴ درصدی صادرات گندم از ایران در سال گذشته

طبق اعلام دبیر کل اتحادیه صنایع غذایی ایران در ماه فوریه، مقامات ایرانی قصد دارند تا با واردات ۱۰۰ هزار تن گندم از روسیه و ایجاد ارزش افزوده میزان صادرات آرد به عراق را افزایش دهند.

طبق آمار مقامات کشاورزی ایران طی ۱۰ ماهه گذشته سال، در حدود ۲۳۶ هزار تن گندم به ارزش ۸۴ میلون دلار به کشورهای دیگر صادر شده است. به گفته ی معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران، میزان صادرات گندم این کشور ۷۲۴ درصد نسبت به سال قبل رشد نشان می دهد.

استراتژی ایران در تولید گندم خودکفایی است نه صادرات

اما میزان کم صادرات گندم توسط ایران به دلیل استراتژی کشور در تولید و خودکفایی این محصول اساسی است و تنها پس از فرآوری این محصول و تولید آرد، این محصولات صادر می شود.

در همین راستا مقامات کشور قصد دارند با واردات گندم و فراوری این محصول با ارزش غذایی از روسیه و قزاقستان، میزان صادرات آرد را به ۱ میلیون تن افزایش دهند.

از مقاصد مهم صادراتی آرد ایران می توان به کشورهای عراق و افغانستان اشاره کرد که در سال های گذشته ایران به این کشورها آرد صادر کرده است.

فائو مجموع تولید غلات ایران در سال جاری را ۲۰ میلیون تن اعلام کرد

پیش از این فائو پیش‌بینی کرده بود مجموع تولید غلات ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲۰.۱ میلیون تن بوده و از رشد ۲۰۰ هزار تنی نسبت به سال ۲۰۱۶ برخوردار بوده است.

همچنین مجموع ذخایر غلات ایران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵.۴ میلیون تن برآورد شده است که از احتمال کاهش ۹۰۰ هزارتنی نسبت به سال ۲۰۱۶ (۶.۳ میلیون تن) حکایت دارد.

منبع:

UkrAgroConsult

UkrAgroConsult

fao



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.