۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۶۴۹۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۱

دولت هند در بودجه سال آینده برنامه های ویژه ای برای توسعه روستایی تدارک دیده است. ساخت مسکن، توسعه زیرساخت‌ها، فقرزدایی و آموزش مهارت‌های اشتغال ۴ برنامه مهم هند برای بخش روستایی در بودجه سال مالی آینده است که در این میان، ساخت مسکن روستایی از جایگاهی ویژه برخوردار است.

به گزارش مسیر اقتصاد سال مالی آینده کشور هند کمتر از ۴ ماه دیگر آغاز می شود و در حال حاضر دولت درحال نهایی کردن قانون بودجه سال آینده است. حمایت از بخش روستایی در قالب طرح هایی همچون ساخت مسکن، توسعه زیرساخت ها، فقرزدایی و آموزش مهارت های اشتغال یکی از مهم ترین برنامه های دولت هند در قانون بودجه سال آینده محسوب می شود.

توسعه روستایی اولویت مهم دولت هند

آرون جیتلی، وزیر اقتصاد هند در خصوص اولویت های مد نظر دولت در قانون بودجه سال آینده گفت: در بودجه سال آینده به دنبال تأمین نیازهای ضروری برای زیرساخت‌های روستایی هستیم. به همین منظور دولت باید بین سرمایه‌گذاری‌های مولدِ زیربنایی و برنامه‌های اشتغال‌زایی روستایی و همچنین برنامه‌هایی مانند پروژه‌های مسکن روستایی تعادل برقرار کند و هر دو حوزه را در کنار یکدیگر به پیش ببرد.

وزیر اقتصاد هند پیش از این نیز از افزایش بودجه تخصیصی دولت به توسعه زیرساخت‌های روستایی خبر داده بود.

برگزاری انتخابات دولتی در سال آینده موجب شده است اهمیت قانون بودجه و به طور خاص توجه ویژه به بهبود وضعیت مردم در آن بیش از گذشته در دستور کار دولت قرار بگیرد. بهبود وضعیت اقتصادی بخش زیادی از مردم هند که در روستاها زندگی می کنند نیز یکی از اولویت های دولت در این زمینه است.

برای افزایش تولید کشاورزی توجه ویژه به بخش روستایی ضروری است

در نظرسنجی اقتصادی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ که پیش از تصویب بودجه سال مالی آینده در پارلمان هند انجام شد، به تحقیق و توسعه کشاورزی، به ویژه در روستاهای هندوستان که منبع اصلی نوآوری است تأکید شده است. در این گزارش آمده است این اقدام برای حفظ رشد اقتصادی کشاورزی در بلندمدت ضروری است.

بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی یکی از مهم ترین اولویت های دولت هند است و از این رو انتظار می رود تمرکز بودجه سال آینده زیاد بر بخش روستایی باشد. دولت هند در تلاش است از طریق ۴ محور ساخت مسکن، توسعه زیرساخت ها، فقرزدایی و آموزش مهارت های اشتغال، به توسعه بخش روستایی و افزایش درآمد روستاییان سرعت ببخشد. در ادامه به برنامه های دولت هند در هرکدام از این ۴ حوزه اشاره شده است.

ساخت مسکن روستایی

ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه، سیاست مهم دولت هند در حوزه ساخت مسکن است که در حوزه مسکن روستایی از اولویت بیشتری برخوردار می شود. از این رو انتظار می رود در بخش روستایی ساخت منازل مسکونی ارزان قیمت و قابل خرید برای اقشار کم درآمد مهم ترین برنامه دولت هند با هدف توسعه روستایی باشد. قانون تنظیم مقررات املاک و مستغلات (RERA) به تازگی در هند به تصویب رسیده است و این مسئله تمرکز بر ساخت خانه های مقرون به صرفه را افزایش داده است.

علاوه بر RERA، قانون بودجه نیز می‌تواند راهکاری برای بهبود وضعیت مسکن روستایی مردم هند باشد. دولت هند برنامه ویژه‌ای برای بخش مسکن دارد و در این راستا طرح مسکن برای همه را راه‌اندازی نموده است. در قالب این طرح قرار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۰ میلیون مسکن ساخته شود که ۱۸ میلیون آن مربوط به مناطق روستایی است.

توسعه زیرساخت‌های روستایی

بازاریان و تحلیلگران انتظار دارند که وزیر اقتصاد، هزینه‌های دولت در اجرای طرح های زیربنایی در روستاها را در بودجه سال آینده افزایش دهد. طبق آمارها هزینه‌های روستایی به‌عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی در ۵ سال گذشته از ۱.۴ درصد به ۱ درصد رسیده است.

بنابراین کارشناسان معتقدند که دولت باید به بخش روستایی توجه بیشتری نماید و با افزایش سرمایه گذاری در طرح هایی مانند جاده و مسکن روستایی، روند سال های اخیر را تغییر دهد.

فقرزدایی

یکی دیگر از اهداف بودجه سال آینده، مانند بودجه‌های پیشین، تخصیص تسهیلات برای فقرزدایی در حوزه روستایی است. سال گذشته وزیر اقتصاد هند برای فقرزدایی ۱۰ میلیون خانوار و ۵۰،۰۰۰ روستا تا سال ۲۰۱۹ وعده داده بود.

وی همچنین قصد دارد تا پیش از پایان سال مالی آینده در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی، وضعیت مسکن بیش از ۱۰ میلیون خانوار روستایی را بهبود دهد. همچنین وزیر اقتصاد قول داده است تا پیش از اواسط سال جاری میلادی دسترسی ۱۰۰ درصد روستاها را به برق ایجاد نماید.

ایجاد مهارت‌های اشتغال

دولت هند انگیزه برای ایجاد اشتغال در روستاها و آموزش نیروی کار را در دستور قرار دارد. این برنامه به این صورت است که با ایجاد مهارت‌های جدید در روستاها برای ۵۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۲۲ اشتغال ایجاد شود که حدود ۲۰ هزار نفر آن تا پایان امسال محقق خواهد شد.

منبع:فایننشال اکسپرس

  1. گزارش و ترجمه خیلی خوبی بود. احسنت

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.